fredag 15. april 2011

Rett før påskeetikk...

Noen ganger er jeg vikar. Mest i sjuende klasse. Jeg kjenner dem  godt. De er StoreSmå. Noen ganger bråvoksne. Andre ganger veldig unge. I hodene sine. Med kropper som enten er for hengslete. Eller litt for runde. Eller litt for tynne.
Noen av dem virker som de tør alt. Noen har ikke lyst til å tørre noenting. Ikke enda. noen vet ikke at de trenger å tørre. Noen vet det altfor godt. De har turt altfor lenge. RLE er et takknemlig fag å ha i sjuendde klasse. Vi snakker mye. om de store mysteriene. Om Gudene. Hva verden tror på. Hva vi tror på. Eller ikke tror på. Hva er rett? Hva er galt?Trenger vi være enige om det? Noen ganger?
Jeg merker stor forskjell. Fra i fjor. Bare fra i høst. I høst var det flaut å si Homo. Hvis det ble brukt. var det nesten alltid som skjellsord. I gangen. På vei ut. Ingen Voksne skulle høre.
Forrige uke snakket vi om Homo. Som i Homofil. De har funnet ut at noen kan bli lei seg. Hvis det blir brukt som skjellsord.Eller hvis noen tuller. Kaller de noen Homse. For tull. De har funnet ut at det kan være noen som er homo. I klassen. Noen har hørt statistikk. Som kan fortelle at i gjennomsnitt. Finnes det ca en homofil pr skoleklasse.
Vi snakker om Etikk. Idag. Siste dagen før påskeferie. De snakker seg varme. Om etikk. Jeg må påpeke at det har ringt.  Er det etisk å være ekkel med noen som er annerledes enn seg selv. Spør ordstyrer på tretten ganske voksent. Nei sier tjuefem tolvtrettenåringer. Nesten i kor. Noen må nok sjekkke litt . Se hva sidemanneen sier. En av dem som ikke sier nei. Lager rare lyder som likner litt på promping. Og ler høyt. Så teit du er. Blir det sagt. Av de utrolig voksne tolvtrettenåringer.
Jeg? Er ganske stolt av disse på tolvtretten. Og gleder meg til ferie. Full av sol. Og tid. Sammen med Kjæreste. Søster. Mamma. Og Niese. På tretten år....

3 kommentarer:

  1. Unger/ungdommer er herlige! Jeg er lærer i u-skolen og de blir litt tøffere igjen da, men for øyeblikket er "homo" som skjellsord ute, men de finner andre måter dessverre..
    Utrolig viktig og interessant å diskutere med dem!
    Nyt helga, klem fra meg;)..og ei rikitg god påske!!!

    SvarSlett
  2. Desverre der "homo" ennå et skjellsord. Liker det ikke og har aldri likt det! Brukte det aldri selv heller da jeg var på den alderen. Og mine våget ikke si det...ihvertfall ikke hvis det var fare for at jeg skulle høre de..da fikk de så ørene flagret!!
    Viktig emne å ta opp i tidlig skolealder, for som du sier, i gjennomsnitt er det ên i hver klasse som er nettopp det, homo...

    Ha en fin lørdag og klem fra meg

    SvarSlett
  3. Ønsker deg en god påskeferie med familien, Bente!

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!