tirsdag 22. juli 2014

For meg?





Det kjennes rart å skrive . Jeg gjør det likevel.
Det er sommer.
Jeg har vært syk. Ikke hele sommeren. Bare en liten del. Likevel har MS fått mye plass. I hodet mitt. I Gisles hode. I dagen og natta vår.
Jeg tenker bestandig at jeg har Tid. Jeg tenker at min MS ikke er spesielt akutt.  Jeg pleier ikke være redd.
Jeg ble akutt syk. Og redd.
Ambulanse. Alvorlige ansikter. Sykehus.
Nå er jeg hjemme. Trygg.


Nevrologen ser på meg. I brevet står det at jeg velger å ikke benytte meg av medisinen de tilbyr meg.
Sta? Dum? Min kropp?
Vi skal ta bilder. Sier de.  De forrige bildene var ikke bra.
Det er seks år siden. Sier jeg.
Jeg vil fortelle om  halv jobb og ny sykkel.
De er ikke så interessert.
Jeg kjenner meg liten.
Jeg drar fra sykehuset med avtale om nye bilder. Jeg har ikke gjort noen avtale om medisiner.
Jeg gleder meg til å sykle meg en tur.


Frøya tør ikke hoppe fra brygga. Selv om hun kan. Hun svømmer rundt meg. Er redd jeg skal drukne? Er hun den klokeste? Jeg svømmer som  en fisk. Vi bader der jeg lærte å svømme. Hvis jeg lukker øynene dukker Mamma opp. Hun har bikini og sol-stol og et grønt håndkle jeg får på meg når jeg har badet. Jeg husker hvordan det lukter. Jeg husker lydene. Latter. Marie-kjeks. Sand og salt hud. Gisle bader her nå. Gisle og Bente og Frøya.
Har jeg tid?




11 kommentarer:

  1. Tid? Akkurat nå har du tid. I morgen? Det vet vi aldri. Men vi lever mens vi kan.
    Klem :)

    SvarSlett
  2. Åh Bente! Eg som vart så glad for å sjå innlegg frå deg igjen. ..
    Lei meg for at du har vore sjuk.
    Vonar dagane framover vert betre.
    Uansett, vi har dagen og her og no..

    ♥ klem sendt!

    SvarSlett
  3. Nå har jeg tid. Nå er nå. Noen ganger krevende med nå. Det er så fint her :-)
    Klem

    SvarSlett
  4. Hei Bente, fint å høre fra deg igjen. Men så trasig at du har vært syk.

    Tiden vet vi lite om, og det kan stundom være skremmende. Og NÅ kan være veldig utfordrende, det er min erfaring.

    Gode tanker og klem til deg -

    SvarSlett
  5. Kjempefint å høre fra deg, Bente! Trist at du fikk nedtur. Du er flink til å kjenne etter hva du vil og ikke vil. Stol på intuisjonen din!
    Sender deg en varm klem og ønsker om gode dager. Med og uten sykkel.

    SvarSlett
  6. Håpe virkelig at denne kneika snart er over !
    Og at du har fine sommardagar innimellom plagene.

    Lukke, lukke til Bente.
    God klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  7. Så godt å se fra deg igjen kjære du:) Så leit at du har vært syk, håper at det er flere gode dager enn dårlige. Og at i dag var god. Og at i morgen blir det også.
    Varm klem og gode ønsker sendes til deg med sommersola
    Hanne:)

    SvarSlett
  8. Jeg ble også glad for å ha deg tilbake i bloggen. Det er leit å høre at du har vært syk. Jeg håper det går bedre med deg nå og at du får mange fine stunder med Gisle og Frøya.

    Jeg liker Kolbein Falkeids dikt "Nå"

    SvarSlett
  9. Godt å høre fra deg igjen! Jeg har savnet deg og tenkt på deg!
    Alle kan bli akutt syke. Ingen vet. Ingen er garantert tid.
    Du er flink til å leve!
    Fortsett med det!

    SvarSlett
  10. Så godt å høre fra deg igjen Bente.... Skjønner det har vært tøff tid... du har tid - ønsker deg fine, gode dager og sender en stor klem :)

    SvarSlett
  11. Nydelig skrevet, som alltid. Leit du har hatt nedtur, og at legene ikke vil høre på det flotte du har klart i det siste. Det er vel typisk. De ser bare papirene, og ikke bragdene som ligger mellom. Nyt tiden.klem

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!