mandag 1. september 2014

Nå..


Dagene løper. Tre dager på jobb. Tre dager hver uke. Denne unge kvinnen har en alvorlig nevrologisk lidelse. Hva skjedde? Jeg vet ikke. Jeg står og går bedre enn for nitten år siden. Jeg vet mindre og mye mer om MS enn den gangen.
Jeg skriver før jeg skal på jobb. Inatt har jeg sovet godt. Jeg har slitt litt med å legge vekk jobben. Den har vært i hodet mitt. Hele tiden. Jeg opplever at jeg har mer ansvar i år. Spesialpedagogikk. Flinkis-ord? Jeg graver frem gammel kunnskap og bestiller bøker med ny. Jeg koser meg å mye at jeg ikke kan forklare det.


Igår var i å hørte på Beethovens 9.symfoni. Han var døv da han skrev den. Helt døv. De vakre tonene. Han må ha hørt dem inni seg. Det gjør inntrykk på meg hver gang jeg hører musikken. For jeg hører glede. Og frykt? Mest glede. Og kjenner jeg får respekt for han som skrev selv om han ikke hørte.


Dagene våre ved brua er gode. Gisle trives i fast jobb. Dagene er fullere. Noen ganger savner jeg å ha veldig god tid. Da må jeg minne meg på å ta meg tid til god tid. For jeg har den tiden jeg har. Lager rom til å somle. Rom til å kjenne etter. Jorde meg. Jeg ser ofte på brua da. Bilene glir over. Vi har ikke TV. Jeg hører på radio og ser på brua.


Det har blitt kveld igjen. Dagen har hatt jobb i seg. Jeg begynner å føle meg på plass. Godt å ha litt oversikt. I gangen lukter det epler. Vi plukket førti kilo av det lille epletreet: Gisle er saft-sjef. Jeg lager mos og gleder meg til å lage kake. Idag kjøpte jeg en epleskrellerdeler som også fjerner kjernehuset. Alt dette i en operasjon. Jeg pakket den ut av eska. Jeg forstår ikke bruksanvisningen. Jeg setter den midt på kjøkkenbordet. Gisle er bra på bruksanvisninger. Imorgen har vi fri. Jeg kjenner at jeg blir glad inni meg når jeg tenker på dagen. Jobb. Kjøp av epleskrelledeler som fjerner kjernehus. Venninnetreff i byen. Hjem til Frøya som gjerne rusler en tur med meg før det blir helt mørkt.
Nå?
Glad. Trøtt. Gladtrøtt.
Imorgen : Vi får se. Jeg vil aller helst plukke sopp.

Jeg tror Beethoven hørte tonene,selv om han var døv.
symfoni no 9

19 kommentarer:

  1. Det vakraste innlegg eg har lest på lenge !
    Og alle dei gode epla... eia var eg der og fekk ein smak!
    Nyt dagane Bente !

    God klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Anne-Mari. Tusen takk for gode ord. Jeg kjenner at både eplene og jobben gjør god ting :-)
      Håper dine dager er fine også-
      Varm klem.

      Slett
  2. Så glad for eit innlegg frå deg igjen!
    Vakna og gjekk på nett, men no må eg prøve sove litt til.

    Glad på dine vegne. Glad for at du kan ha så gode dagar.


    Varm haust klem sendt :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Jammen var du opp til rar tid,håper du fikk sove igjen,Sigrid.
      Håper dagene dine også er gode!
      Morgenklem :-)

      Slett
    2. Eg veit..
      Var ikkje oppe, brukte mobilnett på senga.
      Veit at eg ikkje bør, men..
      Fekk sove litt til :-)

      God natt!

      Slett
  3. Takk for ordene.
    De kom akkurat på riktig tid.
    Man vet både mindre og mere etter hvert som tiden går.
    Klemmer kommer, fulle av takknemlighet, snutekos og heihallo også

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at ordene passet,Annemor..Kanskje du bestilte dem ;-)
      Jeg sier godmorgen,og sender etpar klemmer. De knasker på epler skåret og skrelt og utkjernet :-)

      Slett
  4. Dette gjorde godt å lese ♥
    Klem til deg fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint :-) Jeg har veldig godt av å skrive..takk for at du leser :-)
      Godklem tilbake

      Slett
  5. Så herlig å lese!! :-) :-)

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Håper alt er bra hos deg! :-)
      Klem

      Slett
  6. Jeg tror Beethoven hadde et indre musikkanlegg av høy kvalitet. Kanskje ble musikken hans så kontrastfylt og sterk og modig fordi han kun hørte den inni seg?
    Uansett var han forut for sin tid.

    Jeg jobber også tre dager i uken, det er det maksimale jeg greier nå for tiden. Og jobben legge jeg aldri helt fra meg, selv om jeg ikke lenger arbeider innen det spesialpedagogiske fagfeltet.

    Ønsker deg gode septemberdager, med epler og sopp. Klem -

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje vi har sånne jobber det ikke er så lett å legge bort..ikke jobb deg istykker,tror passe er lurt.
      Jeg tror du har rett,Beethoven må ha hatt et flott,innebygd anlegg.
      Ha fine dager,og husk passe :-)
      Klem

      Slett
  7. Et herlig oppmuntrende innlegg, Bente! Kjenner at jeg blir glad av å lese det :) Tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du ble glad :-) Nå ble jeg glad.

      Slett
  8. Jubel! Tenk at du kan jobbe tre dager hver uke! Det er fantastisk.

    (jeg er sikker på at din livserfaring er en unik ekstra ressurs ingen av dine kolleger har)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet. Det er virkelig fantastisk,særlig siden jeg orker å ha et liv ved siden av jobb også.
      Jeg håper og tror jeg er en ressurs. :-)

      Slett
    2. Det er jeg overbevist om at du er!
      Håper jeg oppnår det samme som deg en dag..

      Slett
    3. Det håper jeg også..ikke gi opp håpet,jeg håper sammen med deg :-)

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!