onsdag 15. oktober 2014

Ingen forandringer med restriktiv diffusjon...


Det er blitt etter.
Vi har sett på bilder. Jeg har fått et ark der det står:
"Aktive MS forandringer ikke påvist"
Det betyr at ikke MS har ødelagt mer av hjernen min enn for elleve år siden.
Nevrologen så ut som han pleier. Kanskje litt tynnere? Kanskje litt eldre? Kanskje litt mykere i blikket.
- Du har skiftet etternavn.
Sier han
Og ser skrått på Gisle. Har jeg faktisk giftet meg?
- Jeg tok mammas navn.
Sier jeg.
Og tenker at jeg kommer til å gifte meg. Faktisk.
Vi snakker litt om meg. Han synes jeg ser bra ut. Jeg gir ham arket jeg hentet på røntgen-senteret.
Jeg har lest alt. Masse jeg ikke forstår. En setning jeg forstår.
Han nevner medisin. Jeg forbereder meg så smått på gjøre rede for at jeg ikke vil ha medisiner.
Han sier at jeg ikke er så interessert.
- Nei ,sier jeg.
Han sier noe om stabilt og la det være med det. Han ser ut som han forbereder seg på å avslutte.
Stamcelle-behandling. Spør jeg. Han blir stille ganske lenge. Så  nevner han Risiko. Død.
- Du har vært vært veldig stabil.
Sier han.
Jeg kjenner meg litt lettet.
Vi avslutter. Jeg tar han i hånda. Kanskje jeg aldri ser deg igjen. Sier jeg. Han smiler litt. Jeg kjenner at akkurat det kom uten at jeg tenkte.


Nå?
Jeg føler meg glad. Lettet. Samtidig er ingenting egentlig annerledes.
Det er ikke helt sant.
Jeg har kjent på massiv støtte fra fjernt og nær.
Tusen takk.
Jeg har kjent på at jeg har hatt lyst til å rope.
Kjempehøyt.
HVA VAR DET JEG SA?
Idag kjente jeg også aksept hos nevrologen.
Det kjentes godt
Å ta valget om å ikke bruke medisiner har ikke alltid vært lett. Jeg tror ikke jeg sitter på noen fasit. Når jeg snakker med Nevrologen om dette. Hører jeg at dette er en komplisert sykdom. Ikke bare for meg. For ham også.
Kanskje jeg aldri får vite løsningen på MS-gåten.


En av heltene i sagaen er Gisle.
Hvis dette hadde vært super-enkel forskning. Ser vi at når noen er kjæresten til Gisle A. Ender de opp med at aktive MS-forandringer ikke blir påvist.


18 kommentarer:

  1. En virkelig flott slutt :)
    En av heltene i sagaen er Gisle.
    Hvis dette hadde vært super-enkel forskning. Ser vi at når noen er kjæresten til Gisle A. Ender de opp med at aktive MS-forandringer ikke blir påvist.
    Du fikk meg til å smile :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Jeg liker at du smiler.
      Klem igjen

      Slett
  2. Så flott at du fikk aksept av nevrologen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er egentlig rart at det kjennes så godt..men hver gang vi har hatt disse diskusjonen,har jeg følt meg dum,Og liten. Og redd..ingen vet jo hva som er rett..det kjennes noen ganger skummelt..

      Slett
  3. Dette må jo få dem til å tenke! Du er stabil uten medisiner!
    Kanskje medisinen er en god kjæreste :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,hvem vet hva dette kommer av..Jeg kjenner meg glad..og samtidig er jo egentlig ikke noe annerledes,jeg har fortsatt MS,jeg vet fortsatt ikke hvordan den kommer til å oppføre seg..På den andre siden,hvem vet egentlig det?

      Slett
  4. Det må være et eller annet som ikke står i legeboka. Foreløpig. Da finnes det ikke.
    Du er modig. Og stamcellebehandling har jeg tro på. Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei,Lisa.
      Takk..jeg er modig noen ganger. Jeg har brukt noen minutter på å være redd for at jeg et dum. Jeg har også tro på stamcellebehandling .

      Slett
  5. Så fint å lese dette!
    Stamcellebehandling? Har pårørendeerfaring med det, for leukemi. Men har lest om det ift til MS.
    Skjønner det med risiko, men tenker at fremtiden kan endre det bildet noe. Fortere enn vi aner.
    Klem -

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære deg. Jeg har tenkt det samme som deg. Og akkurat nå føles tiden som en venn :-)
      Klem

      Slett
  6. Dette var godt å lese.
    Du har gjort det rette valet !
    Ynskjer deg gode dagar på alle vis.

    Oktoberklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg håper du har fine dager også.
      Klem

      Slett
  7. Nydelig lesning.
    God helg, du fine :)

    SvarSlett
  8. Holder med et ord: Hurra!
    Og mange klemmer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra :-)
      Og klemmer tilbake.
      Og god helg!

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!