søndag 28. juli 2013

To uker på sykehus i verdens rikeste land....


Fredag for to ukers siden var jeg i hagen. Jeg drakk vin og skravlet med EldsteSøster. Hun var her på kort visitt helt fra Trøndelagen. Klokka halv elleve sender jeg natta-melding til GisleKjæreste. Han svarer ikke. Jeg tenker at han sover. Klokka 00.26 kommer det en melding. "Skikkelig ille. Spyr og veldig vondt." Jeg skriver at jeg kommer hjem. Jeg ringer etter drosje. Husker og si at hunden må være med. Hjemme ser jeg at vi skal på legevakta. Jeg ringer og sier at vi kommer. Ny drosjetur.
Sånn begynner to lange uker.
På legevakta er de proffe. Rolige. Han sendes over til sykehuset. Nå er han helt gul. Store smerter.
Resten av historien har dere som ville lese, lest.
Idag er vi hjemme. GisleKjæreste har tre små hull i magen. Kikk-hulls-kirurgi er snertne saker. Jeg husker ikke dagene fra hverandre. Jeg har vært redd. Jeg har aldri trodd at legene ikke har kunnet jobben sin. Sykepleierne har vært fantastiske.
Jeg tror ikke avisa gir oss noen forside:
" Vi har fått fantastisk hjelp"
eller:
" Han ble frisk og sendt hjem smilende etter to uker"
Avisene liker de dårlige historiene. Jeg har ingen. De reddet livet til kjæresten min. Idag snakket vi med Kirurgen som lagde tre hull i magen hans. Hun var glad. Stolt? Jeg hadde lyst til å gi henne en klem. Tusen takk. Sa jeg. Og tok henne i handa. Da husket jeg henne. Fra den første natta. Hun var litt lei seg for at jeg sov i to stoler. Hun beklaget det var så trangt. Dere får et rom imorgen. Sa hun. Det går helt fint. sa jeg. Og mente det.
Vi har vært to uker på sykehus i verdens rikeste land. De har ikke så fine rom. De har ikke god seng til meg. De har ikke en stor meny å velge ut fra,eller masse kanaler på tv.
De har kompetente leger, sykepleiere, fysioterapeuter og en haug med andre folk som er utdannet til å gjøre det de gjør. Hele de syke.
Da vi dro idag var det med mye takknemlighet. Vi skal aldri glemme hvor heldige vi er. Det er lett å se seg blind på alle de som ikke fikk den hjelpa de skulle fått.De får mye plass i mediene. Vi får  bare den ene siden av historien. Den andre siden har taushetsplikt. I alle yrker finnes det folk som ikke gjør jobben sin. Alle gjør feil.
Jeg har lyst til å si hurra helsevesenet. Hurra og tusen takk for alle hjelp.
Nå?
Ligger GisleKjæreste i senga vår hjemme i BenteBo. Han har spist min hjemmelagde kyllingsuppe og kalt meg klippe. Om noen dager er verden Vanlig igjen. Takket være folka på sykehuset .

24 kommentarer:

  1. Det er så godt når det går på skinner i helsevesenet vårt. Man blir glad, ydmyk og takknemlig.
    Nei, historien blir ingen førsteside, ikke annet enn i din og vår hukommelse. men der er den. Topphistorien.
    Snart VanligDag igjen og du store (lille) alpakka, så godt det er med VanligDag.
    Yre og glade klemmer kommer, en takk til de flinke og heihallo til han med tre hull i magen (ikke bli solbrent på sår eller arr) og voff.
    Mormorklemmer drysser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi to har topphistorien! Det skal ikke glemmes,eller feies under teppet! Hurra for topphistorier.
      Jeg liker Vanlig dager Skikkelig godt,og gleder meg til de kommer!
      Hurra rop og klemmer er på vei mot deg.

      Slett
  2. Så godt!
    Velkomen heim til GisleKjæresten ;-)
    Ein treng klipper når livet røyner på.

    Klem til begge <3<3

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet...veldig godt!
      Du kan bare kalle meg Klippen ;-)
      Klem til deg

      Slett
  3. Så fint at dere er hjemme. At du er en klippe, ja det tror jeg på, Bente.
    Du kan skrive i avisen selv, det gjorde vi, to ganger tom, i to forskjellige aviser. Det kom ikke på framsida, men vel plassert på sidene for innlegg fra lesere.
    De på sykehuset tok omkring oss, så glade ble de. De ble rørt. For oss begge kjentes det veldig godt å få uttrykt vår takknemlighet.

    Ønsker dere begge gode dager, klem til deg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Det et godt å ha ham hjemme. Vi takket varmt for oss da vi dro,de ble glad. Kanskje en god plan å sende til avisa?
      Håper du har fine dager,tror du har ferie?
      Varm og glad klem.

      Slett
  4. No smiler eg, sjølv om regnet kom no.
    Håper på mange vanlege dager, og ein god sommar for de to. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å ha han hjemme. Nå blir dagene snart Vanlige,det er fint! Fortsatt god sommer.til deg og.

      Slett
  5. Dette var veldig fint å lese. Både det at han er frisk og at alt gikk bra og det om deres møte med sykehuset. Vi er priviligerte vi som bor i et land som Norge og har tilgang til et gratis og kompetent helsevesen når vi trenger det. Alt er sikkert ikke alltid perfekt, men jeg tror de store overskriftene som kommer når noe går galt er med på å skape et helt feil bilde. Fortsatt god bedring til kjæresten din :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har følt oss ivaretatt og trygge. Jeg tror du har rett i at de dårlige overskriften skaper et feil bilde!
      Tusen takk :-)

      Slett
  6. Så godt!! At alt har gått bra og at dere har følt dere ivaretatt ! ;) Nå må dere kose dere masse videre i sommer !

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! God sommer videre til deg også.
      :-)

      Slett
  7. Så utrolig godt å høre Bente :)
    Glade klemmer sendes deres vei!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk..Jeg sender glade klemmer tilbake :-)

      Slett
  8. Det er så godt å høre at alt gikk bra, har tenkt mye på dere siste tiden:)
    Ønsker dere gode dager videre,
    varm klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig glad for at dette gikk fint! Og takknemlig.
      Håper du har fine dager :-)
      Klem sørfra

      Slett
  9. Godt at han er på fote igjen! Fortsatt god bedring til han.

    Det er ikke mye plass til de gode historiene, dessverre, og dersom noen skulle våge seg på det blir det sjelden tatt godt imot siden det er så mye som ikke er bra. Det blir vel bare mer og mer klaging jo nærmere vi er Stortingsvalget.

    Jeg håper dere finner roen og får noen gode sommerdager sammen - det er så mange av dem igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk fra Gisle.
      Jeg synes det er en ting hva politikerne sier,de synes jobben deres er å syte,men media og oss vanlige folk synes jeg godt kan komme med mer flere fine historier.

      Håper du har fine dager! Som du sier: det er mer sommer.
      Så deg forresten i avisa. Du kom flott ut av det.
      :

      Slett
  10. Svar
    1. Må ha vært på nett.. Du snakket om ME .

      Slett
    2. Du leste på Klikk.no - da er jeg med. Takk for at du leste og for fin tilbakemelding!

      Slett
    3. Jeg husket ikke hvor,fordi jeg var på sykehuset og leste fra mobil :-). Men det var bra!

      Slett
  11. Kjære Bente!
    Jeg har hatt ferie og da tar jeg fri fra internett også, så dette hadde jeg ikke fått med meg.
    Må bare si at jeg er glad med dere for at dette gikk godt!g glad for at du skriver så fint og positivt om helsevesenet. Og at dere hadde en så fin opplevelse av å få hjelp da dere trengte det.
    Tenker på dere!
    Stor klem! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Velkommen tilbake fra ferie,håper den har vært fin :-).
      Dette gikk godt,og jeg har bare fine ord om helsenorge om dagen.

      God klem er på vei mot deg!

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!