søndag 10. juni 2018

Endringer


Vi har flyttet.
Fra kjempegammelt,
og ærlig talt litt falleferdig hus,
til helt nytt.
Jeg var glad i det gamle huset.
Det stod der,ved Fergeleiet,
og holdt ut.
Mot vind og regn.
Og tid. Det var litt kaldt.
Og upraktisk.
Og viste det seg: Brannfarlig.
Da vi ryddet ut,oppdaget jeg at
varmekabelen på badet
hadde laget et svimerke i gulvet.
Vi så det ikke før vi så det.
Og da hadde vi flyttet.
Det nye huset har heis,
dører som åpnes bare jeg trykker på en knapp.
Alt er lyst og nytt.
Dusj og plass til rullestol.Vi har garasje.
Bussen til jobben min går en
liten spasertur unna.
Jeg sykler gjerne hvis været er hyggelig.
Det finnes sykkelsti hele veien.
Livstidsstandard.
Da jeg fikk diagnosen kjøpte jeg en leilighet.
Alt på et plan.
Første etasje.
Den gangen het det rullestoltilrettelagt.
Lagt til rette for rullestol.
Jeg var 22 år.
Jeg husker at det var ganske store
dørstokker til badet.
Denne unge kvinnen
har en svært alvorlig nevrologisk lidelse.
Stod det i papirene mine fra sykehuset.
Jeg følte meg ikke ung.
Jeg følte meg redd.
Jeg falt.
I trapper.
På flat bakke.
Jeg sluttet å sykle.
Jeg begynte hos fysioterapaut.
Jeg begynte å gå.
Små turer.
Litt lenger turer.
Sammen med hunden.
Neste år er jeg 45.
Jeg trenger ikke rullestol. iallfall ikke enda.
Kanskje aldri.Hvem vet?
Jeg sykler til jobben.
Fem kilometer med elektrisk sykkel.
Jeg jobber noen timer.
Jeg elsker jobben min med barna.
Idag lærte jeg at Brokkoli kommer fra Italia.
MS er lumsk. Jeg vet aldri.
Jeg er aldri trygg.
Det har vært sånn over halve livet mitt.
Blir jeg vant til det?
Jeg tror ikke det.
Når jeg sykler i vei til jobben
kjenner jeg at hun finnes fortsatt.
Den jenta som var meg før sykdommen kom .
Hun som lo mot sola.
Frydet seg over å sykle til hvor som helst.
Innerst inne vet jeg.
At tanken bare er en drøm.
Jeg husker ikke henne.
Ikke egentlig.
Denne teksten skulle handle om flytting.
Den handler om meg.
Jeg tenker på det gamle huset på fergeleiet.
Jeg savner det ikke.
Jeg stortrives i det nye huset.
Det er fint at livet går videre.
Det er fint at livet endrer seg.
Jeg trodde livet skulle bli fryktelig vanskelig.
Jeg trodde jeg aldri skulle sykle mer.
Jeg trodde jeg skulle le mindre.
Jeg trodde jeg kom til å være redd.
Hele tiden.

Jeg skulle ønske jeg visste
om  Bente.
Snart 45 år.
Som jobber halv jobb
med de fineste man kan tenker seg.
Og som sykler
nesten hvor som helst i sola.

God sommer..

Jeg skrev denne teksten til MS-bladet.
Jeg legger den her også.

4 kommentarer:

  1. Åååå fine Bente ♥ Det er ikke så ofte jeg er inne på bloggsidene lenger, men denne gikk rett i hjertet på meg!
    Så fantastisk!
    Ha en nydelig sommer ☼ klemmer fra meg til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre dra deg. Takk for at du leste, og gode ord ☺️

      Slett
  2. Hei! Så fint skreve. Er ikkje så ofte på blogg. Mest på insta. Kjem på deg innimellom .. Stor klem

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!