tirsdag 8. mars 2011

Kvinnedagen...

Jeg hadde egentlig lyst til å skrive et klokt, velformulert innlegg idag. Om kvinnedagen. Om at den er internasjonal. At kvinner fremdeles gjør mer husarbeid enn mannen. At vi tjener mindre. At det er kvinner som oftest tar seg av syke barn, syke foreldre og syke venner. Jeg var inntilt på å vaie med den røde fane. Skrive om kvinner i andre land. Som ikke får jobbe,mene eller gå ut.
Jeg orket ikke. Har jobbet idag. Vi har seriøs jobbedag i sjuende klasse.Det betyr seks timer med sterk, tydelig og selvstendig rollemodell. Det er meg.
Jeg savner kjæresten min. Jeg registrerer at det er skikkelig dårlig vær nordpå. Kanskje vinden avlyser flyet hans hjem.
Jeg har begynt å glede meg skikkelig til våren.
Jeg har sluttet å bekymre meg for at jeg kanskje ikke har noe sted å bo når jeg blir gammel.
Kjære kvinne som leser dette idag; jeg har ikke glemt dagen vår. Jeg synes det er en viktig dag. Jeg feirer den med å ikke være så flink.
Jeg har lyst til å si at selv om jeg får lov til å mene, jobbe og ha håret i fri dressur. Er vi ikke ferdige. Ikke i dette landet. Heller ikke med å være solidariske med kvinner i hele verden. Jeg synes ikke vi skal le av kvinnedagen. Det kan likevel hende at jeg skal si. Mens jeg enda er litt høytidelig. At likestilling ikke bør handle om å dytte noen bort. For meg handler likestilling om plass og  mulighet. Helt uavhengig av kjønn. Sånn er det ikke. Under følger klipp fra statistisk sentralbyrå.
Gratulerer med kvinnedagen.....

2 av 5 sysselsatte kvinner jobber deltid
7 av 10 ledere er menn
40 prosent av styrerepresentantene i allmennaksjeselskaper er kvinner (styreledere, nestledere, styremedlemmer)
88,5 prosent av barn i alderen 1-5 år gikk i barnehage i 2009
3 av 5 stortingsrepresentanter er menn.


 ......så noe klipp fra samfunnsspeilet...

Store forskjeller i finansnæringenPrivat sektor har totalt sett en større lønnsspredning innenfor ulike næringer enn det som er tilfelle i offentlig sektor. Størst relativ lønnsforskjell finner vi i finansnæringen, som omfatter bank og forsikringsvirksomhet. Menn tjente her i gjennomsnitt 57 500 kroner i måneden i 2008, det vil si hele 20 000 kroner mer enn hva kvinnene tjente i snitt.
 

3 kommentarer:

  1. Er da både klokt og velformulert det du skriver.

    Er slitsomt å være en tydelig rollemodell i seks timer i strekk. Og da er det lov å økonomisere med energien etterpå.
    Skal ut i det samme på torsdag. Ekskursjon med en Aktivitørklasse (fjorten 17 - 18-åringer). Observasjonsoppgave som de skal bruke i gruppearbeid etterpå. Artig, men uvant.
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  2. :-) lykkke til på torsdag. Undervisning er kjempestas, men jepp, slitsomt..

    SvarSlett
  3. Heisann :-) Så koselig at du fant veien til meg da :-) Morsomt at vi bor i samme by..ihvertfall at vi kommer fra samme by...vet jo ikke om du bor her, hehe..
    Trist å lese du har MS, må være ærlig å si jeg ikke vet så mye om den sykdommen, annet enn at den kan være grusomt smertefull..Er jo mange grader av den, og bestefaren min på pappas side hadde det...

    Legger meg til hos deg jeg, gleder meg til å lese meg fra meg!
    Ha en god kveld og klem fra Frøydis

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!