søndag 30. januar 2011

Syk som går over..

Jeg er skikkelig forkjøla. Med feber. Og vondt i hodet. Det går over. Nettopp derfor synes jeg himmelropende synd på meg selv. Jeg kaster rundt meg med papirlommetørklær. Som har balsam.Jeg tar imot omsorg fra Gisle. Som såvidt er ferdig med sin forkjølelse.
Jeg gikk på jobb. Igår. Jeg liker ikke å være sykemeldt. Har vært mye sykemeldt før. Så igår var jeg på jobb. Det gikk fint. Kanskje jeg smittet noen. Selv om jeg passet på å nyse sånn som man skal. I armkroken. Og vaske hender. Jeg vet ikke om jeg var så pen akkurat. Rød nese. Rød øyne. Litt hes i stemmen. Jeg var ikke alene. Det virker som hele verden er forkjøla. Jeg er ikke syk nok til å ligge rett ut. Jeg vil gjerne være oppe. Egentlig vil jeg helst ut. Det er sol. Og minus to. Akkurat vær for meg. Jeg holder meg inne. Sammen med papirlommetørklær med balsam. Og litt paracet. Jeg tror jeg blir fortere frisk. Hvis jeg holder meg i ro. Kroppen liker å fikse opp. Men trenger ro for å gjøre det. Så jeg liggesitter her. Røykeengelen hvisker at jeg ble syk fordi jeg røyker for lite. Det er skikkelig teit. Så teit at jeg ikke engang vurderer det som en mulig forklaring. Røykeengelen er ganske blek og tynn om dagen. Hun får for lite. Røyk. Oppmerksomhet. Hun orker bare hviske. Lavt.
Jeg hoster. Og nyser. Og svetter og fryser.
Egentlig er det litt luksus. Å feile noe som forsvinner. Noe som bare er en påminnelse. Om hvor godt det er. Å være ganske frisk.
Gisle mumlet om pannekaker. Idag. Med bacon og lønnesirup. Jeg liker det. Skikkelig godt.
Nå skal jeg Ta meg en dusj. Vaske bort syk svette. Og busta hår. Og sitteligge litt til. Og kjenne at jeg er syk.
Men ikke så syk at det ikke går over..

2 kommentarer:

  1. Blir bra :)
    Har vært hjemme hele uka med Minstemann som starta med oppkast og 39,5 i feber natt til sist søndag.
    Tirsdag var han feberfri, så da tenkte jeg at han kunne på skolen onsdag. Men neida, onsdagsmorgen var det over 38, så det ble å ringe drosja (sjåføren er en trivelig kar som heter Gisle) og avbestille resten av uka.
    "Er kjedelig å være hjemme" kommer det titt og ofte fra rullestolen, men han fant ut at det var bare å finne seg i det. For han skal være frisk når han er på skolen. Bare dumt at han må hentes midt på dagen fordi han ble syk igjen.

    Kos deg med pannekaker og godt selskap, så er du på føttene på null komma svisj

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!