tirsdag 30. november 2010

Som skygger..

Vi har egentlig søndag i Bentebo idag. Det er kaldt. kanskje minus åtte grader. Og vind. Men sol. Og vakkert. Dagen begynte litt for tidlig. Dessuten med Tv nyheter. Jeg vet at verden er vond. Full av dårlige mennesker. Full av krig. Og nød.
Noen ganger. Hvis jeg ser på Tv-nyheter. Om morgenen. Legger de seg i meg. Som skygger. Kanskje det burde være en lov. Som påbyr en god nyhet. Minst. Det kan hende det er vanskelig. En god nyhet for noen. Er kanskje en dårlig nyhet for andre. Kanskje det er derfor det ikke finnes en lov. Godnyhetsloven. Ville kanskje laget mer uenighet. Kanskje krig. Iallfall bilbrenning. Eller skygger.
Vi spiste god frokost. Gisle kokte egg. Jeg fikk sitte i sofaen. "og ta meg ut" som han sier. Det høres ut som tull når han sier det. Det er det ikke. Jeg tar meg ut. For ham. Med litt bustete hår. Trøtte øyne. Enkefru Smerte blikk. Skygger etter Tv-nyheter. Han bryr seg ikke. Jeg tar meg ut. For ham.
Ettterpå kledde vi på oss. Ull og uteklær. Frøya har pels. Vi gikk i baneheia. Som er pyntet. Stampene har fått is vi kan gå på. Det ligger et tynt lag med snø. Som fremdeles er ren. Men kaldt. Frøya løper på isen. Holder seg unna områder der det ikke er snø. Det er skummel områder. For henne. jeg liker de områdene best. Stål-is. Kjempetjukt. Hardt. Vann. Åpent. Vi løper over isen. Jeg hører at jeg ler. Gisle og Frøya vet at jeg er glad.
Det er fint å komme hjem. Av med uteklær. på med kaffe. Lese ferdig Gaute Heivolds bok. Før jeg brenner ned. Fantastisk tittel. Jeg leser. Fort. En del av meg vil bli ferdig. En del vil ikke at det skal bli slutt. Jeg blir ferdig. Legger fra meg boka. Og kjenner. At jeg er litt annerledes. Enn jeg var. Før jeg hadde lest den.
Nå ? Frøya snorker i senga si. Gisle sover litt han også. Det er onsdagssøndag. Kaldt. Vakkert.

2 kommentarer:

  1. Herlig, Bente:) Onsdagssøndag på en tirsdag, altså;-)

    SvarSlett
  2. Ha, ha..I hodet mitt var det onsdag. Da jeg skrev..

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!