torsdag 25. november 2010

Navnet skjemmer ingen...

Idag har jeg byttet navn. Etternavnet mitt har vært Bygstad. I trettiseks år. Nå er det Høiseth. Det er egentlig mammas navn.
Jeg føler meg hjemme i det nye navnet. Det er ikke en impulshandling å bytte navn. Hva betyr egentlig navn for oss? Fornavnet mitt betyr Den Velsignede. Eller Velsignet. Jeg er glad i fornavnet mitt. Jeg har ikke alltid vært velsignet. Tror jeg. Kanskje det er akkurat det jeg har vært. Er. Velsignet. Det nye etternavnet mitt kommer fra mammas far. Han var tannlege. Og kom fra gård. Gården het Høiseth. Morfar var en fin mann. Dåkk må gå jævnt. Sa morfar. Når vi skulle på tur. Jeg går jevnt. Fremdeles. Det kjennes fint å ha navnet hans med meg. Mamma er en liten kjempe. Som har lært meg å være modig. Det kjennes fint å ha hennes navn med meg.
Jeg ? Er ikke noen andre. Uansett hva jeg heter. Blir jeg meg.
Skal vi føle oss hjemme i navnet vårt? Når vet jeg at jeg føler meg hjemme i et navn?
Jeg har tenkt. Ganske lenge på å bytte etternavn. Fordi jeg velger ett navn bort. En historie. En identitet?
Nå heter jeg Høiseth. Hei. Dette er Bente Høiseth..
Jeg kommer nok til å si feil. Noen ganger. Eller ikke.
Stoltheten til navnet bør være der. Hvis man skal bytte. Jeg er stolt av Høiseth-navnet.
Jeg kunne ventet til jeg giftet meg med å bytte. Jeg har alltid visst at jeg skulle bytte. Jeg giftet meg ikke. Ikke enda iallfall.
Jeg tenkte at noen kunne bli lei seg. Hvis jeg bare byttet. Kanskje noen blir det. Jeg vet ikke. Jeg vet ikke om jeg vil vite. Jeg antar at lilleBente helst ikke vil vite. TøffeBente bryr seg ikke. Hun synes jeg skal hete noe jeg føler meg hjemme i. Hete noe jeg er stolt av.  Hete noe som på mange måter sier at jeg skal være modig. Og gå jevnt.
Hei, Jeg heter Bente Høiseth. Jeg er modig. Og jeg går jevnt...

4 kommentarer:

  1. Hallo frøken Høiseth!!! Kult. Jeg liker det godt. Litt sånn nobelt synes jeg. Tøft.

    SvarSlett
  2. ;-) Kanskje litt nobelt. Og det kjennes fint!

    SvarSlett
  3. Nobel som i edel og høysinnet
    Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  4. God helg til deg også! Jeg skal lese om klemmeterapi ;-)

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!