søndag 29. august 2010

Kjenner du Joacim E?

Igår møtte jeg et menneske jeg trodde ikke eksisterte. Jeg har hørt om han. Har sett bilde av ham. Før. Han er redd. Og sint. Desperat på en måte alle har kjent hvis alt går galt. Han heter ikke Joacim E. Egentlig finnes han i alle. Som har hatt vondt. Som har blitt presset. Som har ødelagt mye. Igår spilte han gitar. For meg. Som ikke så hva som kom før det kom. Gitar er hyggelig. Kan være. Er ikke når Joacim E spiller opp. Da er det vondt. Så vondt at det ikke kan snakkes om. Ikke før dagen etter kommer. Når lyset er der. Og det går ann å si. At jeg så han. Joacim E. Som sitter i magen min lenge etter at han er forsvunnet. I meg finnes han. Jeg lar han ikke få komme. Det er nok å vite at han finnes. Hos noen er han ofte. Han er alt vi er redd for. Alt vi ikke liker med oss selv. Alt vi ikke vil være. Han blåser opp alt det stygge. Tar bort alt det vakre. Han er kald. Utilgjengelig. Noen ganger i sang. Noen ganger i sinne. Når vi sier stygge ting. Noen ganger når vi sier vi vil være alene. Selv om vi ikke vil. Joacim E lager mareritt om natta og knuser håp. Joacim E blir mindre av å vises frem. Å snakkes om. Da kan han bli liten og gjemt. Aldri glemt.Noen later som de aldri har hørt om Joacim E. Kanskje de snakker sant. Jeg tror ikke det. For meg blir han større da. Hvis jeg later som han ikke finnes.Sterkere. I går spilte han gitar i stua mi.Prøvde å forføre meg til et sted jeg ikke vil. Dit ingen vil. Invitert av noen andre. Ikke meg. Kanskje han måtte frem. Idag er han snakket bort. Gitaren står et annet sted enn i Bentebo. Joacim E har reist. Lagt igjen et minne. Som kanskje skal være der. Idag er det lyst. Og sol. Og sopptur...

1 kommentar:

  1. Jeg kjenner også Ham, han kommer når jeg ikke vil. Når jeg vil være god og ikke får det til.
    Jeg forviser ham og sier at har ikke adgang og at jeg skal la solen skinne på ham. Nå har han gjemt seg, men klimprer stille i en usett krok.
    Kanskje han tar seg en tur og blir borte lenge, når jeg finner ham igjen, denne gangen.
    Men jeg lukker ørene og sier bare vent til lyset og motet kommer. Da kan du bare gå,for denne gangen.

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!