torsdag 25. september 2014

Tomatsuppe og fint liv...


Jeg tasser rundt i pysj-buksa. Nyser. Pusser nesa. Ser ut og kjenner etter om jeg har feber. Litt kanskje? Tar en kopp kaffe til. Ser på broa. Tenker gode tanker.
Jeg er ikke på jobb idag. Etter mange år ut og inn av arbeidslivet vet jeg enda ikke hva jeg skal kalle disse dagene.
Ufør-dager? Trygdedager? Fri -dager? Bente-dager?
Jeg sier at jeg ikke er på jobb. Jeg prøver å fylle dem med ting jeg liker å gjøre. Sopp-tur. Sykkeltur. Tur i skogen. Hage-dager. Eller som idag. Pusle hjemme i pysj og nyse.
Jeg liker jobben min. Jeg kjenner at hjemmedagene er helt nødvendige.



Det er høst. Kveldene er kaldere. Morgenene er mørkere.
Jeg liker høsten.
Frøya og jeg har blitt enige. Jeg skal komme meg ut av nyse-land. Ut av pysj-bukse.
- Jeg orker ikke svette tur. Sier jeg.
Frøya ser på meg. Lenge.
-Vi kan ta sykkelen et stykke . Gå et stykke. Ikke svette-tur.
Jeg kjenner jeg gleder meg. Begynner å tenke hvordan vi skal gjøre dette. Tror jeg har et forslag. Vet at jeg må handle også. Skal lage tomatsuppe av tomater fra hagen. Antagelig verdens beste tomatsuppe. Med hjemmedyrket chili,så klart.


Imorgen er det jobb igjen.
Jeg liker disse dagene som ble livet mitt.

8 kommentarer:

  1. Nydelig innlegg! Og så fikk jeg så lyst på hjemmelaget tomatsuppe :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Suppa pleier å bli god....full av sommersmaker og varme . Fint på høstkvelder når Gisle jobber sent.

      Slett
  2. Heisann Bente. Du er på her i bloggland igjen.
    Jeg liker også høsten. Og fridager. Heldige er vi som har slike innimellom. Jeg er priviligert som kan velge det selv. Det blir mindre penger av slikt, men jeg tror jeg varer lenger på den måten.
    God helg, kjære du.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Elisabeth :-)
      Jeg er litt på og av..det er fint å skrive litt av og til :-),dessuten savner jeg der ganske ofte!
      Jeg tror det er lurt å ikke jobbe seg for sliten,finne en slags passe..ikke alltid lett,men lurt,jeg tror som,deg at det er lurt i lengden..
      God helg !

      Slett
  3. Nydelege bilde !!
    Og deilig å ha dagar der ein gjer akkurat det ein vil.
    Heimelaga tomatsuppe høyrest fortreffeleg ut. Det har eg aldri prøvt.
    God tur til Barcelona ! Såg hos mormor at du skal dit.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  4. Hjemmelaget tomatsuppe er nydelig! Jeg blander gjerne med litt søtpotet som gir fin farge og fyldig smak. Men jeg har ikke tomater i hagen. Datteren min har i vinduskarmen, men ikke nok til suppe :-)

    SvarSlett
  5. Et lite gledesblaff over ikkesvettetur og tomatsuppetid.Hils Barcelona.
    En litt myk klem herfra.

    SvarSlett
  6. Lyst å vinne en bok? Velkommen til å prøve lykken på gibort-en min! :)

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!