onsdag 7. januar 2015

Bra nok?


Skoledag.
Idag en time med en ung herre. Jeg henter ham i klasserommet. Jeg kan se at han er lei seg. Vi setter oss på biblioteket. Så fint å se deg. Sier jeg. Han gråter. Vil ikke snakke om det. Kan ikke snakke om det? Dette er andre gangen på en måned det er sånn. Vi sitter litt sammen.
Skal vi jobbe litt?
Spør jeg.
Han rister på hodet.
Jeg skriver på maskinen. Jeg merker at  han titter.
JEG GLEDER MEG TIL SOMMEREN.
Står det på datamaskinen. Han leser. Strever litt med JEG.
Jeg kan se at han har lyst. Power Point er skikkelig gøy. Jeg vet.
Han skriver nå.
Is. Ris. Klis.
Veldig  bra riming.
Sier jeg.
Hva er egentlig klis?
Vi ser på hverandre. Han er ikke så trist i fjeset  lenger.
Vi blir enige om at klis kanskje ikke er noe.
Jeg vil skrive om Venner.
Sier han.
Og skriver Venner.


Det er norsk. Litt senere på dagen. Vi skal ha om nøkkelord. Jeg leser teksten om flodhesten høyt for min gode venninne. Jeg tenker inni meg at dette er kanskje litt for vanskelig,men vil prøve. Jeg leser sakte. Spør om ting i pausene.
-Du kan skrive ,jeg kan si.
Sier min venninne ivrig.
Flodhesten er i familie med grisen.
Skriver jeg ned. Og lærer noe nytt.
Den spiser om kvelden og sover om dagen.
Og bader?
Spør min venninne.
Mhm
Sier jeg ,og føler meg på litt tynn is. Bader egentlig flodhesten om dagen eller kvelden?
Timer ender med at min venninne leser stikkord foran klassen. Hun er glad og stolt.


Sånn går dagene mine på skolen. Med elever. Og kolleger og hundre historier.
Noen ting går som jeg ønsker. Noen ting går ikke. Ingen dager er like.
Jeg liker jobben godt.
Slitsom. Morsom. Lærerik.
Skremmende.
Hva om jeg ikke gjør jobben min?
Ikke bra nok?
Hva handler den tanken om? At jeg ikke får jobb neste år? At de snakker om meg på jobb og kaller meg RareBente som ikke er vanlig?
Elevene? Hva lærer de? Noe? Ingenting? Gale ting? Ikke gale ting vel?
Jeg leser meg opp på relevant litteratur på lese og skriveopplæring. Jeg sjekker opp nøkkelfakta om flodhesten .( Visste du at den dreper mellom 10-150 mennesker pr år?).
Jeg tenker på triste gutter som blir racere i Powepoint og å skrive dikt. Inatt tenkte jeg på at elevene blir voksne etterhvert. Kanskje den triste gutten blir en kjent dikter. Hva da? Skriver sinte dikt om udugelige lærere med triste tilbud om power point?

"Hun satt der. Strenge kalde øyne. Håret i en stram strikk. 
Fiklet med maskinen
Vi må jobbe litt. 
Overså min sorg og smerte.
Mens jeg gråt."
                       ( utdrag fra fiktiv diktsamling)

Kan dette skje? tenkte jeg inatt.
I det minste ingen skrivefeil. Sier FornuftigeBente.


Det har blitt kveld. Jeg har sluppet tanken på at jeg er så sinnssykt viktig at jeg blir deltager i en diktsamling. Jeg har landet på at jeg gjør så godt jeg kan. Godt nok? Jeg tror egentlig alltid jeg kommer til å være redd for ikke å være god nok. Det var befriende for meg å oppdage at det er flere som  har det sånn. Vi er flere som går rundt med en ekkelt følelse av å bli avslørt, Når som  helst
Nå?
Skal jeg putte en vedkubbe i ovnen. Se på broa.
Og prøve å tenke:
Bra nok.

14 kommentarer:

  1. Du er absolutt bra nok Bente.... måtte det være flere lærere som deg.
    Dine elever er heldige.
    Klem fra meg til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for klem,
      Og jeg prøver å huske: Bra nok
      Klem tilbake

      Slett
  2. Enig med Inger. Heldige elever som har deg.
    Men jeg forstår hva du mener. Har det sånn selv. Og godt nok må vi nok sørge for blir sagt selv, har jeg funnet ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra nok :-)
      Dette kjente var lurt å skrive om..da får jeg lesset av meg bekymringer,og tenker bedre tanker etterpå..
      Vi får fortsette å øve oss på bra nok! '

      Slett
  3. Tanken som slår meg når eg les:
    Du er ein god pedagog Bente.
    God for elevane dine.
    Elevane dine er heldige som har deg !!

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord,Anne-Mari..vi får se ;-)
      Klem

      Slett
  4. Den unge dikteren kommer helt sikkert i framtiden til å tenke på deg som en som tok seg tid og brydde seg! Og det er mer enn bra nok! Det er menneskelig å tro at man ikke strekker til, men ofte så gjør man det og betyr masse for menneskene rundt en. Det er først og fremst en selv som rakker ned på seg selv. Skulle ønske vi kunne slutte med det... Men flodhester er uansett ålreite dyr! ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg øver meg på bra nok,og som regel går det bra..men noen ganger er det mer krevende..Flodhester er toppe dyr :-)

      Slett
  5. Hei Bente, og godt nyttår!
    Du er bra nok, det vet jeg! Du er veldig bra! :) Og du skriver fantastisk fint!
    Om alle gjør så godt de kan, er det bra nok.
    Jeg har nok tenkt slike tanker selv i mitt liv. Jeg tror jeg er bra nok... Ungene mine, som har blitt voksne, har ikke tatt skade av syk mama. Da har jeg vært bra nok! :)
    Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Ellen..Tusen takk for fine ord, :-)
      Bra nok er viktig og vanskelig,synes jeg..
      Ha fin dag du også :-)

      Slett
  6. Ingen er god nok alltid =) Det aller aller viktigste er å se! Om ingen ser en, kan en heller ikke läre.
    Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant..ingen er bra alltid...Og vi må bli sett for å lære.
      :-) Klem

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!