fredag 22. november 2013

Vann-løs igjen ...


Inatt kom Kaldt.
Kommunen har gravd et hull i veien. Forrige uke tror jeg de begynte. De har gravd bort jord og grus. Helt ned til rørene. Idag våknet vi til kraner uten vann. Jeg har jo bodd i båt Denne situasjonen er jo slett ikke ny for meg. Det aller første innlegget på Hm .. handler om vann.
Jeg sender en sms til han som eier huset:
God morgen. Vi har ikke vann.
Jeg kjenner at jeg liker å gi fra meg ansvaret.
Jeg laget kaffe til Gisle. Vi har en flaske med Farris i kjøleskapet. Det er ikke ideelt å begynne dagen med tomme vannkraner og minusgrader. Frøya piper . Hun insisterer på at hun må ut. En ulykke kommer sjelden alene. Tenker jeg. Ser på klokka. 0615. Gisle tar Frøya med seg ut. De kommer inn når kaffen er smakt på. Jeg dusjer på jobb. Sier Gisle. Pakker sekk. Kysser meg. Og er borte.


Jeg har jobbet to dager denne uka. Kjente at kroppen begynte å hviske ta det med ro. Jeg er snart førti år. Har vært syk over halvparten. Kanskje egentlig nesten hele livet mitt. Jeg har lært meg å høre. Når kroppen hvisker Ta det ro. Gjør jeg det. Jeg sendte melding til skolen. Denne uka har jeg jobba nok. Er nok klar neste uke. Den meldingen sendte jeg på onsdag, Vet at dette er en god løsning. Da slipper jeg si nei. Jeg vet at jeg noen ganger sier ja. Når jeg egentlig vet at jeg skal si nei.


Nå?
Skal jeg kose meg med sjakk. Og glede meg til vannet kommer tilbake. Jeg har ull på meg. Fra topp til tå. Frøya sover i sofaen. Jeg tror hun føler seg litt bedre. Jeg føler meg ganske bra. Jeg tenker endel på om det er altfor kaldt til å sykle. Når jeg ser på bildene mine. Kan jeg se at jeg innerst inne er glad i Kulda.

16 kommentarer:

  1. Vannløs er ikke godt.
    Jeg tror jeg har gardert meg. I alle fall litt. Dunk med rent vann, klar til bruk. Kjekt å ha, tenkte kaffeglad mormor.
    Nå vil ikke kropp eller hjerne noen ting annet enn å tine.
    Så venter du og jeg. Du på vann og jeg på tine.
    Klemmer drysser. de er kalde på nesetippen. og hvisker snutekos til den vakreste,

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi glemmer fort..før ville jeg aldri latt være å ha vann i kanne .. :-)
      Jeg tenker at det er er nok flere i verden som savner vann mer enn meg..
      Vi får bare vente...på varme og på vann.
      Den vakre har begynt å snorke,jeg koser meg inni teppet mitt,og tenkr at fredagen er fin :-)
      Klemmer på vei mot deg.

      Slett
  2. Vatn er vel det mest nødvendige me har, men tenkjer ikkje over detfør det er vekk.
    Me har det godt i vår del av verda som har det tilgjengeleg når me vil..
    Men eg håpe du snart får det igjen,
    Nydelege bilde !
    God helgklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Venter fortsatt på vannet,og koser meg under teppet med varm stue,frisk hund og sjakk på tv :-)
      Ha fin helg.
      Klem herfra

      Slett
  3. Vannlaus kommer av og til brått på. Da gjelder det å ikke være rådlaus. Håper det ordner seg fort -
    Det er nok lurt å lytte til den hviskende kroppen ja. Ikke alltid så lett, de døve ørene kan være vel flittig, noen ganger.

    God-helg-klem til deg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi blir veldig fort godt vant! Jeg venter fremdeles. Det kommer nok :-)
      Å lytte til kroppen er kjempelurt,jeg pleier å være ganske flink,noen ganger er jeg ikke det,da angrer jeg etterpå.
      God helgeklem på vei i din retning.
      :-)

      Slett
  4. Håper vann kom raskt tilbake - man vet ikke hvor viktig både vann og strøm er før det er bortevekk.. Go' hælj-klem sendes, Bente :)

    SvarSlett
  5. Uff! Vi er nok bortsjemt med både vatn og straum ja.
    Vonar alt er ok no.
    Lytte ja! Veldig viktig, men ikkje alltid like lett..

    Varm november klem :-)

    SvarSlett
  6. Jeg har ikke bodd i båt og vet at jeg blir ganske hjelpeløs ved uanmeldte vannproblemer. Vi er jammen blitt bra avhengige av denne hverdagsluksusen som vi ikke tenker på før den er borte, og først da ser hvor viktig den er...
    Håper det er i orden nå og at helga har vært fin ellers,
    varm og god klem til deg
    Hanne:)

    SvarSlett
  7. Syns du var lur som brukte Farris til kaffi. Sjølv om eg innbiller meg at eg er både lur og praktisk anlagt, så er eg ikkje sikker på at eg har komt på akkurat det.

    SvarSlett
  8. Kulde kan ihverfall være veldig vakkert å se på. Og heldigvis har vi for det meste rennende vann selv om det er kaldt ute og vi har det godt og varmt inne og gode og varme klær. Da kan det være fint å se på kulden ute :)

    SvarSlett
  9. Fine bilder Bente, både fra Barcelona og Kristiansand. Gode ord. Akkurat slik som du er så god på.
    Fin førjulshelg ønskes deg.

    SvarSlett
  10. Bare innom med en klem og med håp om at alt er OK
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære deg..var akkurat innom deg. Alt er bra. Veldig bra. Jeg nyter livet og prøver å ha god tid :-)

      Slett
  11. Bare innom jeg en liten snutt jeg også Håper du lever vel, Bente.

    SvarSlett
  12. Jeg har savna deg så måtte bare inn og ønske deg en fredfull Jul og et godt 2014! Måtte det komme med masse glede og friskhet :) Juleklem fra meg til deg ♥

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!