onsdag 23. mars 2011

Skatt..

Dette er to av mine skatter. De viktigste for meg.
Jeg skjønner at det er viktig å betale skatt.
likevel er det dumt når jeg har betalt for lite. Det har jeg iår. I fjor hadde jeg betalt altfor mye. Det var gøy. Iår var det ikke så veldig gøy. Selv om det ikke var utrolig mye.
Jeg skjønner hvorfor jeg betaler skatt. Jeg synes bare det er et altfor fint ord. Men bare når man har betalt for lite.

Dette er et minnebilde. Et skattet minne. Fra i høst. Ganske sein høst, tror jeg. Jeg og Venn lagde mat ute. Det var egentlig mest Venn som lagde mat. Jeg koste meg mest. Jeg kan nesten kjenne lukta fra bålpanna. Det er kantareller i panna. Vi har ikke plukket dem selv. Likevel er de vakre.

Minnet fra Sardinia er også en skatt.
Så mye skattet at vi har kjøpt ny tur. Til Sardinia. Jeg tror ikke det blir det samme. Jeg tror det blir en annen tur. Men fin.


Kanskje alle minner er skatter? Kanskje noen Minneskatter er litt vonde?
Kanskje det er derfor de bestemte seg for å kalle det Skatt?
Litt bra og litt dumt.
Speilet er et minne som ikke er noen god skatt for meg. Jeg var redd for det da jeg var liten. Jeg trodde det var magisk på en vond måte. Nesten som i enn skummel film. Bare at det var hjemme. Det er ganske gammelt. Likevel har jeg hatt det. Helt til nå. Nå skal det selges. Kanskje ingen vil ha det. Jeg vil ikke. Selv om er et minne. Etter Farmor. Hun var kanskje nitti år. I nittenåttitre. Kanskje det var en fin skatt for henne. Kanskje hun syntes det var vakkert. Kanskje hun ikke hadde likt mine skatter noe godt...
Iår fikk jeg det som heter Smell På Skatten. Eller Bakmell. Eller Skattesmell. Kanskje jeg har kjøpt for mange Skatter? Fått for mange Skatter. Brukt opp Skattelageret mitt?
Når jeg tenker ganske lenge over ordet Skatt. Blir det finere og finere..
Kanskje jeg skal være litt flinkere. neste år. Til å beregne Skatten min. Iallfall den som kommer på selvangivelsen...

4 kommentarer:

  1. En nydelig snuteskatt på det første bildet, en skatt som er der konstant og som alltid er glad i deg:)
    Annen skatt som det enten er betalt for lite eller mye av, må jeg for min del bare vente og se...
    Gode minner er skatter man skal gjemme, de andre minnene kaster man:)
    Speilet var jo flott:))
    Ønsker deg en flott kveld, klem fra meg i storm og uvær...

    SvarSlett
  2. Snuteeieren er strålende fornøyd med at du liker henne..eller snuten hennes..en helt egen skatt. Jeg har sett din skatt på fire bein også!
    Hyggelig at du stikker innom :-)

    SvarSlett
  3. jeg må innrømme jeg lo litt først... jeg såg linken til dette innlegget fra ett annet innlegg du hadde. og hva leser jeg; jo de første ordene dine om skatt... hva ser jeg: ett bilde av en kamelsnute??? hvor i all verden bor du egentlig siden en kamel var en av dine skatter liksom...

    men den kamelen viste seg å være ganske så hundeaktig når jeg kom inn hit da :D

    ellers så var det ett herlig innlegg å lese, høres, og ser ut som du har forstått de virkelige skattene man finner i livet :)
    jeg har noen slike skatter selv, blant annet ett gammelt smykkeskrin som har alt fra juletrepynt fra 1800tallet som jeg enda synes lukter oldemor, til den lille pungen med mynter fra mange forskjellige land (fått av min morfar-sjømannen)...

    men de to største skattene ligger i sine senger og sover søtt nå (de virkelige skattene trenger jo litt hvile...takk og lov ;P )

    SvarSlett
  4. Tuppelina: Jeg må innrømme at jeg lo litt..da jeg lste kommentaren din ;-)
    Koselig at du ser deg rundt!

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!