søndag 21. november 2010

Tantehelg..

Jeg har besøk av nevø. Han som er ti år yngre enn meg. Jeg vet hvordan han så ut. Da han var liten. Og litt større. Nå voksen. Nesten. Når er vi voksne.Kanskje.
Jeg mistet han. Ned på gulvet. Fra sofa. Da var han baby.Det gikk helt fint. Jeg tenkte på det i mange år.   Prinsen sover. I akkurat passe stor seng. Noen ganger trenger vi søvn. Og ro. Og pusling rundt. Da kan tante være god å ha. For jeg? Jeg er tante. For ham.
I hodet mitt kommer det opp bilder.  Oss to som bader i Tøyenbadet. Han er liten. Og kjempeglad. Og kjempesøt. Han som får en stor is. I dyreparken. Den er diger. Han er liten. Og så begeistret over isen. At han blir helt rød. Oppblåst. I ansiktet. Han er sånn litt. Så er han bare søt igjen, og setter igang med isen. Vi to som aker. Jeg er ynstetante. Synes jeg er stor når vi skal ake. Akebrettet går istykker. Tante er fra seg. Prøver å late som alt er i orden. det var uhell. Uhell skjer. Tante tenker på det ødelagte akerettet lenge. Mye lenger enn alle.Vi to i telefonen. Forteller noen hemmeligheter. Som er hemmelige. Noen ting vi trodde var hemmelig. Som egentlig ikke er det. Noen ting som er ekte hemmelig. Vi som drikker vin. Når han har lov. Kanskje litt mye vin. Innafor grensa til tante. kanskje litt uttafor for mor. Eller søster.
Han vinner i reisespill. Geografi. Når han er seks. Over tante. Som vanligvis er Skikkelig dårlig taper. Men som bare er stolt denne gangen. Alle minnene blir tydelig når jeg er sammen med han nå. Jeg har vært stolt tante. I 26 år. Og har tenkt å være det lenger. Ikke for alt han får til. Det også. Mest fordi han er. Nå sover han. I akkurat passe stor seng. Har vi vært uvenner noen gang? Ja. Man må kanskjeje være det. Når man kjenner hverandre hele livet. Vi blir alltid venner igjen. Og kjenner kanskje hverandre enda litt bedre.
Når han står opp. Skal vi drikke altfor dyr juice.Og skravle litt. Og gjøre en jobbting. Som er hans jobbting. Og vi skal spise buffèt. Med masse mat. Og noen andre vasker opp. Denne helgen er fin. Etterpå? har jeg flere gode minner. Jeg kan putte i skuffen for gode minner....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!