søndag 5. september 2010

søndagsøndag slik den skal være..

Jeg har en halv del av 1.6 kg renset sopp. I biter. I jerngryta. På komfyren. Og er glad. Så glad at det blir påpekt av nabokjæreste. Vakkerglad. Opplagt. Etter lang sykkeltur. Og lang flott tur i skogen. Hvis noen har tvil i sjelen sin nå : Denne dagen har vært sånn søndagsøndag skal være. Jeg våknet opplagt. Enkefru Smerte ligger i bakgrunnen og lister seg inn for tiden. I morges var hun snill. Frøken Svimmel har reist på ferie, tror jeg. Jepp. Idag er jeg TøffeBente. Som ler hånlig til hele Gjengen. Idag har jeg følt meg frisk. Frøya og jeg tok sykkelen. Vi syklet helt til andre siden av byen. I vakkert høstvær. Midt i et kryss treffer en en annen syklist. Han smilte stort til meg. Jeg tror vi visste noe. Vi visste hvor fin dagen var. Litt på overtid kom vi til møteplassen. Venninne venter. Med hjemmelaget soppkurv som er fantastisk. Finere enn min. Siden hun har laget den selv. Og sokkelodder til meg. Som hun har strikket. Jeg elsker sokkelodder. De skremmer Enkefru Smerte. Jeg fniser inni meg når jeg tenker på hvor redd hun blir. Vi finner masse sopp. En kilo. Pluss sekshundre gram.Renset sopp.
Sikkert minst tre kilo før rens. Sola er med oss hele veien. Vi legger inn eplepause. Som venninne har husket å putte i sekken. Hun har også husket et okseøre til Frøya. Jeg lukker øyenene litt og kjenner hvor heldig jeg er. Jeg lurer på hva man gjør uten venninne på tur. Og sol. Og Frøya. Og sykkel. Og sopp.Jeg har sjokolade i sekken. Som er der fremdeles. Venninne har mor som inviterer på kaffe og vafler. Vi vil. Vafler med rømme og hjemmelaget bringebærsylt. På solfylt og varm veranda. Frøya liker vafler. Og venninne. Og venninnnemor. Og meg. Og sykkel. Og søndagsøndag. Nå er jeg gladtrøtt. Soppen står i jerngryta. Godgjør seg til fryseren. Denne dagen har vært fin.

Bildene er tatt av Gunn.. jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det fint.. men bildene er fine, og jeg må dusje nå! Lavt ambisjonsnivå er sunt for flinke piker..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!