søndag 1. august 2010

Mat..

Idag lager jeg mat mens jeg venter. Jeg liker mat. Jeg liker å lage masse mat som jeg fryser ned. I små posjoner. Da kan jeg ta opp god mat når jeg kommer fra jobb. Eller når jeg har fri og ikke gidder å lage mat. Mat handler egentlig om fellesskap. Nå er det bare Frøya og meg her. Frøya spiser helst kuler.
Idag lager jeg kyllinggryte. Jeg hadde litt rødvin stående. Kyllingen fikk brune litt i panna.Etterpå ble de lagt for å kose seg i rødvin og sky. Så tror jeg egentlig jeg ble i overkant av kreativ. En boks med kokosmelk i gryta. Sammmen med rødvin, sky og kylling. Nå har alt fått en litt rar farge.
Litt sopp. Litt løk. Litt gulrot! Litt ingefær og chili. Fremdeles rar farge, men ganske god smak. Jeg koser meg mens jeg holder på. Det som er bra med gryter er at man bruker det man har. Dagens gryte begynner å se ut som jeg føler meg. Litt av hvert, og noen ting som ikke passer inn. Noen ting som passer helt perfekt. Sammen blir de til noe. Mat er ikke bare fellesskap. Det er også den fine lageprossesen. Det beste jeg vet er å se på hender som lager mat. Noen hender er sikre. De ser ut som de er født med kjøkkenting i hendene. Noen hender er klumsete. Usikre. Alle hender som lager mat er vakre.
Mine hender er usikre. Vimsete. De trives. De liker gode ideèr. Og har ofte gale ideèr. Jeg har ofte glade hender når jeg lager mat.. Idag har jeg laget en rar kyllingrett som ikke heter noe. Men er god. og som blir til fem middager i frysen. Til dager jeg ikke gidder..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!