tirsdag 10. august 2010

Fint hagebesøk..

Bentebo har ikke hage rett utenfor døra. Vi liker å late som Baneheia og Elveparken er hagen vår. Innerst inne vet vi at det ikke er helt sant. Ikke et stygt ord om Baneheia og Elveparken. Men jeg kan ikke plante der. Eller høste. Jeg tror nok jeg kan luke hvis jeg vil. Og jeg kan plukke blomster. Og gå lang tur. Tror ikke det er noen vits å ha bærbusker eller frukttrær der. Så jeg får besøke andres hager. Idag hos venninne som gavmildt gir bort sine foreldres bær. Bringebær. Solbær. Rips... og Rabarbra. Jeg elsker og få gå og plukke. Snuse. Smake.
Vi har hatt en fin dag i hagen. Saft på veranda.
Udyr som har vært Frøya i hele dag.Avslappet på den store gressplenen.
Venninne som frydefullt fniser over bitteliten snegle. Med hus. I hagen. Med øyne på stilk. Venninne som passer godt på snegle når fotoshoot er over. Den får en halv rips og plass på et skyggefylt ripsblad.
Jeg får plukkehjelp. Selv om venninne hater solbær. Og solbærblad. Og edderkopper som kanskje bor i solbærbusk. Jeg kommer hjem med akkurat så mye bær at det er passe. Rabarbrasyltetøy smaker sommer og lykke. Rips er syrlig og herlig sammen med vaniljesaus. Eller i en smoothie. Solbær til høsten. Tungt. Søtt. Litt seigt syltetøy til lange frokoster med alle avisene på lørdag. Rørte bringebær fryses med andakt. De skal opp av fryseren når vinteren har vært her en stund. For å si at sommeren finnes. På orntelig. Nå er alt sølet vasket opp. Meg også. Man kan få syltetøy på briller hvis man sylter.
Jeg er fornøyd. Lurer på om jeg skal lage kakao. Lurer på om jeg inviterer inn høsten hvis jeg lager kakao. Ikke et vondt ord om høsten. Men jeg har blåbær jeg må plukke før stormene kommer... kanskje jeg allerede er litt for sein..Jeg er litt utålmodig blåbærplukker. Jeg plukker en halv boks. Så er det pause. Alle bærene spiser jeg opp. Etterpå orker jeg ikke plukke flere blåbær.
Jeg har bestemt meg for kakao. Så får høsten liste seg inn hvis den absolutt vil. Jeg har bær i fryseren som kan minne meg om varmere dager i sommerhager..

2 kommentarer:

  1. Blåbær ja.. deet har jeg glemt.

    SvarSlett
  2. Men kjedelig å plukke..Fantastisk bær! Med is og pannekaker!

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!