fredag 16. juli 2010

Tid..

Idag er det fredag. Nå er det fredag kveld, og jeg hører at senga nynner litt spørrende etter meg. Jeg er litt sliten etter lang dag i alkoholsalget. Ruslet en tur med Frøya etter jobben. Vi traff mange joggere. De har det travelt. Alltid skikkelig travelt. Løper skikkelig fort. Jeg tror de synes vi andre egentlig er i veien. Frøya syntes nok vi ruslet litt i overkant rusling idag.Kroppen min hadde god tid. Og det er jo tross alt meg som bestemmer tempoet. Kanskje det er kroppen min som bestemmer egentlig.Jeg liker å late som det er meg.
På jobben får vi av og til kunder inn tre minutter før stengetid. Noen av dem skynder seg. De henter det de vil ha fort og effektivt. De betaler og noen beklager til og med at de er litt seine. Andre kommer. De rusler rundt. Jeg lurer blidt på om de ønsker hjelp. Det gjør de ikke. De bare kikker litt på egen hånd. De har god tid. De er nok ikke joggere.
Kanskje vi er født med god tid eller dårlig. Vi opplever tid så forskjellig. Jeg er alltid litt rask. Unntatt hvis kroppen min er treig og jeg bestemmer meg for å late som jeg har god tid. Selv om det er kroppen som har bestemt. For meg er det uvanlig å komme for sent til en avtale. Jeg er alltid for tidlig på jobb. Jeg er alltid for tidlig når jeg skal ta en buss, eller et tog, eller fly. Jeg vasker opp utrolig fort. Selv om jeg ikke har det travelt. Det kjennes nesten alltid som om jeg skal rekke noe, selv om jeg har en hel dag å ta av. Tiden min går fort. Kjempefort. Går den seinere for dem som "bare skal kikke", eller dem som alltid mister et tog?
Noen ganger liker jeg det litt sakte livet, og bestemmer meg for å ha som mål å vaske opp saktere. Eller rydde skikkelig treigt. Eller bruke ukevis på en bok. Jeg greier det aldri. Rydding og vasking er kjedelig, det skal gå fort. Jeg leser bøker fort, hvis jeg bruker ukevis på en bok, er det ikke sikkert jeg er så opptatt av boka. Da jeg ikke hadde noen kjæreste lenger, tenkte jeg at jeg hadde masse tid til overs. Jeg hadde ikke det. Min kloke mamma sier at når jeg blir like gammel som henne, da går tiden fort da. Enda fortere..
Jeg vil ikke at tiden skal gå fortere. Når jeg gleder meg til noe vil jeg helst glede meg lenge. Som å suge på en karamell før sjokoladen inni begynner å kjennes.Jeg er ikke så glad i plutselige overraskelse. De kommer for brått.Jeg har ikke fått gledet meg.
Imorgen er det jobb igjen. Kvelden har jeg litt dårlig oversikt over. Søndag har jeg bestemt at jeg skal prøver å være treig i alt jeg gjør. Det kan hende at jeg har det bra, og at det er derfor tiden uler avgårde uten at jeg får bremset. Det kan også hende at jeg kan prøve å bremse ned litt. Ellers blir kanskje dette en joggeblogg etterhvert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!