torsdag 10. juni 2010

rullestol og trygghet

jeg var i Oslo i helga. Skulle besøke en gammel venninne som ikke er gammel, men som jeg har kjent i noe som kjennes evig. Jeg skulle også være med på fortellerfestival som med en annen venninne jeg heller ikke trengte Loppa for å få.
Helgen ble fin. Jeg traff en gammel venn som heller ikke er gammel , men som det kjennes ut som jeg har kjent evig. Vi har endel del ting felles meg og denne vennen, vi kan jo kalle ham Jo for all enkelhets skyld, siden å skrive om han i blogg ikke er klarert. Grunnen til at vi vi ble kjent, er vår felle sykdom Ms, eller Multippel Sklerose som det heter på fint. Vi har hatt den omtrent like lenge, vi kan gå og stå og le. Nå har Jo fått en elektrisk rullestol. Det heter visst tracks eller noe som ligner på det, og den er firehjulsdreven. Dette var en ny ting. En rullestol. Jeg så for meg en motorisert diger stol med tak over og vimpel. Jeg grudde meg. Og stilte tappert opp på avtalt møtested. Han hadde den ikke med seg. Kanskje det var fordi han forsto at jeg syntes det ble vanskelig. Kanskje det var fordi han ikke hadde sett at stasjonen jeg kom på hadde rullestolrampe.Rullestolen ventet på oss på den lokale baren/cafeen/restauranten. Den stod til lading. Den hadde ikke tak. Den hadde ikke vimpel. Den så ganske tøff ut, og da jeg senere fikk sitte på fanget, og den tok oss fort avgårde til neste sted de hadde vin, var jeg solgt. Stolen, eller tracksen eller hva den heter, gjør verden større for Jo. Den gjør ham mer uavhengig. Og hvis man skal flytte seg fra et vin-sted til ett annet, er det plass til to.

Oslo turen min sluttet ikke med dette. Lørdagen dro jeg frisk og selvsikker avgårde for å være turist i Oslo. Jeg er alltid skikkelig redd for å gå av på feil stasjon. Vel inne i storbyen hadde jeg lyst på kaffe, som jeg skaffet meg , og sender melding til min Lille prinsenevø som bor i Oslo og jobber på Stortinget. Til tantes overraskelse har han tid. Vi går i tog til støtte for Palestina. Vi protesterer mot at Israel kaprer skip på vei med hjelp.Hele toget med demonstranter eskorteres av politi til den Israelske ambassaden. Vi er trygge og mener mye. Den lille prinsen holder en flott parole. Tante har lyst til å forteller alle rundt seg at dette er min nevø. Vi drikker to glass hvitvin og er glade. Sammen. Følelsen sitter i meg. Enda sitter den gode følelsen i meg. Jeg bor i ett land som er så trygt at vi glemmer det, og har mer lyst til at alle skal vite at han flotte, som holder parolen, det er min lille prins nevø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!