lørdag 22. juni 2013

Skilpadde i badekåpe...


Jeg kjenner meg som en skilpadde.
Jeg sitter i sofaen som egentlig er en seng. Jeg har myk badekåpe som ikke er sexy. Den er fluffy og mint-grønn. Jeg burde dusjet.
Jeg strekker på beina og drikker kaffe. Tenker at hvis jeg  fremdeles hadde røyket hadde jeg vært Skikkelig guffen.
Nå er jeg bare SkilpaddeBente som har sommerferie . Uendelig sommerferie.
Tanken på uendelig sommerferie er vanligvis ganske tung. Jeg har vært der jeg trodde hele livet skulle bli uendelig borte fra jobb.
Nå ser jeg for meg lang sommerferie.
Og jobb til høsten.



Jeg sitter fremdeles i den mintgrønne badekåpa. Med hvite striper. Radio er i full gang med å Reise.
Jeg har ikke dusja. Ikke enda.
Den utrolig lange sommerferien lager en treghet i meg. Kanskje den er sunn?
Igår kveld var kroppen sint.
Enkefru Smerte maste rundt på uvanlig hardhent vis. Hun pleier å være stillere.
Om sommeren pleier hun å ligger ganske rolig i en krok.
Fniser advarende. Sjelden latter.
Igår kveld lo hun. Den harde latteren som egentlig høres ut som vinter.
Jeg gjorde det jeg ikke skulle.
Jeg ble redd.
Jeg vet.
Enkefrua liker redsel. Hun lever av den.
Hun blir en smidig løve.
Jeg ?


Det var inatt.
Nå er jeg en skilpadde.
I mint-grønn morgenkåpe.
Med nattesvett kropp.
Lukter redsel?
Jeg er ikke redd lenger. Jeg puster rolig. Legger fine planer.
Om å plante inn tomatbusken. Om å rusle med hunden.
Gi den aller beste RedselJageren en lang ny-dusjet klem. Kanskje GisleKjæreste er ridder.
SmerteRedsel Ridder?



Dagen blir blir ikke som natta.
Sommerferien har bare akkurat begynt.
Jeg har en avtale med dusjen.
Enkefru Smerte har trukket seg tilbake.
Jeg skal flytte inn en tomat. Og småprate med jordbærene. De sier de synes det er for vått. For kaldt.
Denne dagen blir fin.
Kanskje jeg skal drikke en kopp kaffe til?


27 kommentarer:

  1. Om natten er det alltid svartere enn om dagen.... håper EnkeFrua drar på langtidsferie langt, langt vekk!
    Ha en fin St.Hans-helg Bente! Plukk noen fine markblomster, det skal jeg i dag, selv om sola ikke skinner - plutselig er den tilbake ☼
    Lyse, lette lemmer sendes oppover fra Inger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bestilt en lang tur til henne..med uviss retur..
      Idag skal det plukkes blomster,og pottes litt og koses i hagen..Dagen blir fin!

      Ha fin St.Hans,kanskje med mormorungen :-)
      God klem.

      Slett
    2. ...og jeg mente jo klemmer da - ikke lemmer, haha! Mormorungen er på ferie i Bulgaria og koser seg veldig :) Men plutselig tilbake ♥

      Slett
    3. Lemmer er like fint. Lette lemmer ;-)

      Slett
  2. Du skriver bare så fantastisk godt og levende! Jeg ble helt "med" i fortellingen din,håper enkefru smerte holder seg langt vekke i sommer! Hilsen Else Britt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk,Else Britt..Jeg skriver det av meg ;-)
      Ha fin St.Hans helg.

      Slett
  3. Hei Bente!
    Noen dager er bare sånn sakte. Har vært sakte her også, som vanlig for tiden.

    Kanskje en tur til sørlandet hadde vært noe? Et par uker igjen før gubben har ferie enda. Det er i hvert fall helt sikkert at jeg må en tur vekk, ikke bare på hytta.

    Ingen utedag her. Det regner og regner! Det gjør ikke noe i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja. En tur til Sørlandet er noe! :-)
      Hold deg inne og kos deg. Sola kommer nok igjen!
      Ha fin helg.

      Slett
  4. Det må være noe med denne sommeren. Jeg har også så vondt i kroppen. Og jeg forstår ikke hvorfor! De bruker ikke å bråke sånn på denne årstiden - som du sier. Men må bare ta nettene som de er og starte med en rolig morgen. Med kaffe. Akkurat som du gjør. Bestemme oss for å nyte, på en måte.
    Håper dagen ble bra, både for deg og tomaten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Sommeren får være som den er..synd likevel,som du sier,de pleier ikke bråke sånn..

      Dagen er fin. Jeg fikk flyttet Herr Tomat. han bor nå i Drivhuset sammen med de andre tomatene og agurkene og paprikaene..Inne i Drivhuset er det jo varmt ;-)

      Håper dagen din også er fin!

      Slett
  5. Vondt er vondt. Men å sitte i sengen og slappe av og ha overvunnet smerten er godt. Kos deg med friheten! Håper den blir god! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vondt er vondt..men hvis jeg klarer å ikke bli redd..er ikke vondt så vondt!

      Dagen ble god. Jeg har kost meg i hagen idag,og kjøpt et nytt bord på brukten .. det passet perfekt i drivhuset :-)
      Hagen gjør dagene fine.

      Ha fin helg!

      Slett
  6. Som du sier så handler det mye om hva en tenker om smerten og hvordan en forstår det som kroppen forsøker å fortelle: Blir en redd og vil flykte eller sier en Greit, jeg forstår!.

    Det er uansett godt å lese at anfallet er over!

    Ønsker deg flotte sommerdager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dagen har vært fin. Jeg kjenner jo egentlig dette. Men noen ganger glipper det. Redsel hjelper ikke noen andre enn Enkefrua,men dette kjenner jo du til.

      Håper dagen dine er fine!

      Slett
  7. Bråkekroppen kom på besøk, men heldigvis ikke før etter at alle de god tingene var gjort. Jeg har gitt den beskjed. Jeg legger deg, sa jeg. Kanskje det hjelper, for den liker ikke seng når en bråker.

    Enkefruen kan ta med seg alle venninnene sine og fyke til et unevnelig sted. Synes jeg. Og sier velkommen i morgenkåpeklubben til deg.
    Min er lilla, med sommerfugler og blomster.
    Forsiktige holderundtklemmer burde ha landet :)
    Mormorklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bråkekropper får holde seg i ro,tenker jeg. Iallfall om sommeren :-)
      Dagen ble fin. Jeg fikk kost meg i hagen,og kjøpt et nytt gammelt bord til drivhuset. Dagen ble fin. Nå nynner senga.
      Håper din dag ble fin! Det er jo din dag :-)

      Sove godt. Imorgen venter en helt ny,blank dag på oss :-)
      Snilleklememer kommer.

      Slett
  8. Uendeleg sommarferie kan verke deilig, men det sant som du seier: Det er utruleg mykje betre å vite at det ventar ein jobb der framme på andre sida av sommarvekene.

    God sommarferie!

    SvarSlett
    Svar
    1. Egentlig har jeg ikke noen jobb..ikke fast iallfall..men jeg regner med at skolen "min" spar opp noen timer i uka :-).

      God sommerferie til deg Englepappa!

      Slett
  9. Love your words!!!

    Fineste sommeren til deg:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.

      Vakker sommer til deg også!
      :-)

      Slett
  10. Forstår godt forskjellen i tanken på mange uker fri, men noe venter der fremme. Nyt morgenkåpemorgenen. Må det mange slike framover.
    Hilsen en som elsker å rusletusle i pysjen på lange, late morgener.

    SvarSlett
  11. Og fortsatt inntrukket i skallet sitt. Jeg skjønner godt skilpadda.

    Du er blitt nominert her: http://www.egedenne.com/2013/06/the-independent-blogger-award.html

    Nominer gjerne andre blogger :)

    SvarSlett
  12. Innom med ein Midtsommarsklem!

    Godt du har ein ridder i hus :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ha en ridder i hus er ingen selvfølge,men godt!
      Takk for klemmen,sender en i retur :-)

      Slett
  13. En ridder er godt å ha, tenker din er av de fineste:)

    Du skriver så godt Bente, maler et bilde med ord og jeg blir dratt inn. Har ikke vært særlig flink til å ta turen innom og har savnet Bente-følelsen, den som gjør at jeg må kjenne litt på egne tanker. Takk for at du deler og for at du er så god:)

    Varme klemmer sendes nedover:)

    SvarSlett
  14. Smerter og skilpaddeskall, akk ja, kjenner til det, for meg særlig på denne tida av året som er stresstid.
    Redsel hjelper ikke, men melder gjerne sin ankomst ved smerter.

    Håper det går bedre nå. Ønsker deg bedre dager og netter -

    SvarSlett
  15. Hei igjen :)

    Nå er avstemmingen i gang! :)
    http://www.egedenne.com/2013/06/the-independent-blogger-award-time-to.html

    Lykke til! :)

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!