søndag 20. januar 2013

Jeg gleder meg litt til våren....


Jeg vet.
Kulda er vakker.
Men slitsom. Alt koster mer krefter.
Kle av.
Kle på.
Kle på enda mer. Kle av litt.
Jeg gleder meg litt til våren.

Det er søndag.
GisleKjæreste har varmet ciabatta.
Og kokt egg.
Og lagt ut alt vi har lyst på til frokost
Og kokt kaffe.
Jeg har kledd på meg.
Og kledd på meg enda mer.
Og tatt Frøya en tur ut for nødvendige ærend.
Jeg lurer noen ganger på om han er inneforstått med.
Hvor mye mer han gjør?
Hvor mye mindre jeg gjør?
Hei. Jeg heter Bente.
Jeg blir sliten av å kle av og på meg så mye.
Vil du være Kjæresten min veldig lenge?
Selv om jeg blir altfor sliten av alt?
Særlig om vinteren.


Enkefru Smerte synes hun vant denne runda.
Hun har greid å gjøre meg litt trist.
Og oppgitt.
Akkurat som jeg ikke har vært det før?
Jeg har laget meise-boller.
Fuglene i vår hage liker best hjemmelaget mat.
Fra bunnen.
Jeg blir glad av å se på dem.
Jeg har mer ull,altså.
Sier jeg til Enkefrua.
Dessuten er det Søndag.
Ting skal gå seint på søndager.


Frøya har ikke vondt en plass.
Hun synes ski er aktuelt.
Ikke i minus ti grader.
Sier jeg.
Enkefru Smerte fniser.
Jeg gleder meg litt til våren.

28 kommentarer:

  1. Håper dagen din blir fin Bente :)
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Dagen er fin..meise-bollene er hengt opp.og vi tok oss en tur på en øy som har både utstilling,hav og kaker :-)
      Håper din søndag også er fin!
      Klem herfra

      Slett
  2. Kulda er vakker, men kan vere smertefull, ja!
    Eg ser at du er flink å legge att svar under kommentarane, men dei kjem ikkje fram til meg på eposten. Eg har pleid å gå innatt her for å lese. No trykte eg på abonner via epost. Så får eg sjå om svaret ditt kjem fram. (Dersom du vil svare då ;-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Kulda lager smerter,og smerter koster krefter..Jeg vet at det er mange som strever med litt for kalde dager!

      Jeg synes det er koselig å svare,når noen tar seg tid til å kommentere :-) Håper du får svaret.
      Ha fin søndag!

      Slett
    2. Hei! Svara kom fram. Då veit eg kva eg må gjere hos andre bloggarar som pleier svare under kommentarane. :-) Takk

      Slett
  3. Det går bare en vei nå Bente - mot vår. Vi gleder oss vi også, til mindre klær og mykere kropp. Snart:)
    Vi har hatt innedag med en vond rygg her i dag, det var den kulden... Så vi har ladet opp til ny skoledag og ny skoleuke og laget vaffelrøre. Snart skal A og pappa steke vafler, det er fint:)

    Håper dagene er så gode som de kan Bente,
    varm klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har hatt fin dag..kunst og kaker og hytta og litt tur :-)
      Snart er det vår.
      Kos dere med vafler!
      Vi fosser mot vår!
      Varm klem herfra
      :-)

      Slett
  4. Jeg synes også det er slitsomt med vinter. Det har sin sjarm, men noen ganger fryser jeg så mye at jeg rister og beina etterlater seg en kald flekk der det har ligget. Ull hjelper slik at jeg ikke skjelver, men det er også alt.

    Det er også mye jobb med vedfyring.

    Det er arbeid med alle sesonger og det meste er kanskje bedre enn det som er akkurat nå.

    Egentlig er det tøys. Det beste er det vi har nå, fordi det er nå vi er her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har på en måte bare nå..men jeg kjenner at nå er mer slitsomt enn nå om sommeren..

      Pakk deg godt inn i ull,og utnevne en ved-sjef,så kan du være kakao-sjef,eller sofa-dronning. Jeg har delegert bort endel oppgaver til frivillige idag ;-)

      Slett
  5. Jeg ønsker for deg at det snart blir vår. I alle fall mildere vær.
    Jeg er ikke så plaget av kulden, men glattisen liker jeg dårlig, den gjør at jeg holder meg inne. Selv med brodder blir jeg stiv som en stokk.
    Varm klem fra nord, her er det mye lysere nå, det er deilig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Brodder er nødvendig! Det er så dumt å brekke ting på isen..
      Det er lysere her også,og jeg vet jo at denne kulda ikke varer evig..
      Sender en varm sofa-klem herfra.
      :-)

      Slett
  6. Hei igjen!! No skjønar eg ingenting av den svarfunksjonen ....Eg har fått alle kommentarane som du har fått her; inn på min e post. Og det er ikkje nødvendig, eg vil jo berre sjå det som du svarer... Har trykt avslutt abonnement, så då er vel det ordna. Men korleis skal ein ordne det slik at det berre er svara til meg som kjem fram?
    Kanskje eg må lage eit blogginnlegg om dette? Kanskje nokon veit....Ja,ja! Det ordnar seg nok.
    Ha ein god kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette kan ikke jeg noe om..kanskje du får to valg når du velger om du vil ha tilbakemelding? Alle ,eller bare til deg? Jeg vet ikke.. Er egentlig helt utrolig lite teknisk!
      ;-)
      Ja ,lag et innlegg..

      Slett
    2. Kan ikkje noko om dette eg heller. Får kanskje spør nokon der ute i cyperspacen...
      God natt til deg.

      Slett
  7. Innom med ein varm klem.. Utan smitte via internett..
    Godt smitte ikkje går gjennom nettet ;-)

    Har holdt senga i 2 døgn.. Søv ein del..Trur at det å sove er som ein medisin på ein måte.. Kroppen jobbar på høggir og slåst..

    Ja, kulde kan vere både fint og vondt - på same tid faktisk..
    Måtte kvelden og den nye veka verte god!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for den varme klemmen. Synd at du er syk fremdeles. Enig med deg: Søvn er god medisin!
      God bedring,sov deg frisk.
      Klem herfra. Den er glad,og ikke forkjøla!

      Slett
  8. Jeg gleder meg også litt til våren nå, i den grad jeg kan. Åtte uker igjen til nytt tantebarn kommer så jeg gleder meg litt til det også. Jeg må nok innrømme jeg venter mer på å finne ut om jeg blir "tante eller onkel" enn jeg venter på selve våren.
    Velkomstteppet er ferdigstrikket og avlevert. Jeg rakk det heldigvis før pinnene gikk i dvale for vinteren. Lenge siden jeg har hatt så dovne strikkepinner i hus så håper de snart våkner opp igjen. Jeg har jo så mange strikkeplaner for året som kommer :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Nytt tantebarn er noen skikkelig fint å vente på!
      Sover strikkepinner om vinteren? Kanskje jeg heller burde være strikkepinne?

      Slett
  9. Jeg elsker snø, men kjenner at jeg gleder meg ganske mye til våren nå.. ;)

    Ha en fin mandag!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker vinter veldig godt. Fint lys,gøy med ski..Men trenger det være så utrolig kaldt?
      Ha fin mandag,du også!
      :-)

      Slett
  10. Du skriver så lett og fint. Jeg blir glad av å lese det, selv om du skriver om hva du sliter med. Måtte le litt da du skrev om fuglematen som du lagde fra bunnen av. I dag har mine skjærer fått hjemmelaget også. Men det var rester av julebaksten. Det var visst godt, og de sloss om bitene...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for koselige ord! :-)
      Fugler er mest glad i hjemmelaga mat..og nå risikerer du at skjærene dine ikke vil ha ferdig-mat mer ;-)

      Håper du har gode dager!

      Slett
  11. Kulden kan være tøff for mange! Smerter er vondt. Januar er lang. Men sola har snudd. Det går mot vår :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett. Sola har snudd. Og når vi kommer til februar..går det fort mot Mars!
      :-)

      Slett
  12. Heldige fugler :) EnkeFrua kan dra til Nordpolen og kose seg der... Dagen har blitt 1 time og 17 minutter lengre, så snart, om ikke så alt for lenge, kommer våren Bente ☼
    Varm klem fra Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Fuglene vet det ikke,men de er nok bortskjemte..
      Takk for sol-info! Det går rette veien..
      Varm klem til deg.
      :-)

      Slett
  13. Egentlig vil jeg ha vår nå. Ikke millionplaggvær.
    Skal vi legge bånd på vinteren, tror du.
    klemmer kommer, de er muntre med ull på seg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du er her! Enda finere hvis du vet hvordan vi kan legge bånd på vinteren som egentlig er vakker..men for kald. Idag : Med nordavind!
      Sender klemmer mot deg. De er glade og litt stive.

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!