lørdag 8. desember 2012

Noen dager er enda finere....

Jeg er frisk.
Kanskje ikke som en fisk.
Men iallfall frisk av forkjølelse.
Det er helt fantastisk å blir frisk.
Jeg har lyst til å gjøre ting igjen.
Det var kjempegøy på jobb.
Alt som kostet en haug med krefter i går.
Er kjempegøy idag.
Dette er blir frisk effekten.
Den varer ikke evig.
Det gjør ikke en skigard heller.


Det skjedde to ekstra fine ting på jobb idag.
Nr 1.
 En telefon. Den kom da jeg hadde pause.
I den andre enden var det det dame som var redd.
Hun har lest bloggen min.
Hun er til utredning.
Jeg tror ikke de to tingene har noe med hverandre å gjøre.
Vi snakket.
Jeg sa
Jeg ringer deg etter jobb.
Fint.
Sa hun.
Jeg har snakket mer med henne nå.
Og tenker. Så fint.
At Hm virker sånn.
At noen tør å ringe.
Sånn synes jeg Verden skal være.
At vi tør å si at vi er redde.
Kanskje vi blir mindre redde da?
Jeg tror vi blir mindre redd hvis vi kan snakke om Redselen.
Sånn er det for meg iallfall.
Og dessuten synes jeg det skal være lov å være redd og liten.
Selv om man er voksen.


Den andre tingen var Den Sure Kunden.
Han har vært kunde hos oss lenge.
Sur. Mutt.
Idag var han tynnkledd.
Sola skinner så fint idag.
Sier jeg og smiler.
Det er altfor kaldt sier han.
Surt. Nesten sint faktisk.
Og imorgen kommer det snø.
Bjeffer han videre.
Masse å skuffe på.
Jeg forteller at jeg liker snø.
For det gjør jeg jo.
Så forteller jeg om Eventyr-turen GisleKjæreste og jeg og Frøya hadde i fjor vinter.
Sprengkulde. Fullmåne.
Det går ikke an å beskrive hvor vakkert det var.
Den sure Mannen mykner i blikket.
Plutselig snakker han i vei.
Om hvordan det var der han var liten.
Ingen gatelykter. Bare stjerner og fullmåne. Og Ski. Og vakkert.
Om jeg har lagt merke til hvor vanskelig det er å se høydeforskjeller i måneskinn?
Han blir helt annerledes.
Han får igjen  vekslepenger.
Jeg sier
God helg.
Takk i like måte.
Sier han.
Og Smiler seg ut døra.
Kanskje han husker å ta seg en tur ut i kveld.
For å titte på månen og stjerner.


Denne dagen har vært fin.
Nå?
GisleKjæreste sover bort forkjølelsesvirus.
Jeg koser meg. Noen dager er enda finere.
Imorgen er det søndag.
Suppesøndag...




18 kommentarer:

  1. Hei snille og gode Bente!
    Tror du virker både godt og trygt på folk. Kanskje et kompliment du ikke får fortalt, men jeg forteller det nå.
    Jeg hjalp min venninne i går med hennes gamle og veldig syke kattepus. Hun syntes det var veldig tungt og vanskelig å ta henne med til dyrlegen for å la pusen få slippe mer. Jeg tok med meg pusen og satt på gulvet inne hos dyrlegen med katten på fanget, helt til hun hadde sovnet godt. Så strøk jeg henne etter siste sprøyte, helt til lenge etter det var slutt. Pusen siklet litt på meg, men alt jeg hadde på meg, var jo vaskbart...
    Og min tåredryppende venninne, var veldig lettet når jeg etterpå møtte henne med katten fint lagt inne i et nystrøket og hvitt putevar. Graven hadde de gravd før det ble veldig kaldt, så alt var klart.

    Dagen før, møtte jeg igjen den flotte snåsakallen som er så opptatt av de gode gjerninger. Har begynt å lese i den siste boken hans.

    Gode gjerninger trenger ikke bety alt for den som gjør dem, men ALT for den som mottar. Og jeg følte, sikkert som du, at de som vi kan glede eller hjelpe litt, gir oss glede tilbake...

    Helgeklem til deg og begge dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at at verden blir finere hvis vi kan hjelpe hverandre! Det er det jeg tror.
      :-) Helgeklem tilbake!

      Slett
  2. Lykke til med suppesøndag og takk for alle ordene som la litt ro over meg.
    Ha en deilig kveld og si voff til den vakreste, med veldig myk stemme. Hei til GisleKjæreste og kjenn på kinnet ditt, der er en mormorklem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mormorklemmen kom akkurat nå..etter at jeg var ferdig med skrelling,og kunne sette meg ned.
      :-) Har sendt en myk og snill klem tilbake..den er full av god søvn!

      Slett
  3. Den følelsen av Nå fungerer jeg, når virker jeg - den er så god, det er nesten som om den gir helium til kroppen slik at man omtrent flyr høyt og blir der oppe. At det ikke varer i uendeligheter er ikke så nøye, men så lenge det varer, så lenge gjør det godt!

    Er glad du er frisk igjen og at du kan hjelpe folk. Jeg vil tro det er noen tause lesere som også får hjelp av tekstene dine.

    Godsøndag ønskes deg i morgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett...helium i kroppen!
      Det kjenne så fint.

      Nå er det snart senga..det blir også godt.
      Ha godsøndag,du også!
      :-)

      Slett
  4. Du er ei fantastisk jente Bente !
    Du har evna til å nå inn til dei som har det vanskeleg.
    Du er klok.

    Ynskjer deg og dei to andre ein fin søndag.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  5. Så flott du er som du er! :-)

    ha en god søndag etter en god natt.

    SvarSlett
  6. Ble glad av innlegget ditt i kveld Bente, du er så fin:)
    Ble veldig glad av kommentaren din også - i går trengte jeg den litt ekstra. Vit at den betydde mye for meg.

    God klem til deg,
    og du - i dag kom snøen:)

    SvarSlett
  7. Har alltid plass :)
    klemme underveis, superlate og supervarme, med smil og forhåpninger om en flott dag :)
    Mormor

    SvarSlett
  8. God søndag til deg, så fint det var å lese dette, det gjorde meg varm.
    Lykke til med suppen.

    SvarSlett
  9. Tusen takk for alle fine ord..jeg blir nesten litt flau,kjenner jeg!
    Jeg gjør ikke akkurat mer enn de fleste,jeg bare skriver om det jeg gjør :-)

    Håper der har fin andre søndag i advent!

    Klemmer er strødd utover..hvis du kjenner noe varmt,eller hører en glad latter,er det klemmen min som passerte.

    SvarSlett
  10. Herlig innlegg igjen, Bente :)
    Den største gleden man kan ha, det er å gjøre andre glad ♥
    Jeg ble også glad av dette innlegget :)
    Ha en nydelig suppedag ♥
    Adventsklem fra Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk,Mormor Inger :-),så fint at du ble glad.
      Det er sånn..vi blir glade av å gjøre andre glad..

      Suppa er varm,bilen er børsta. Snart klar til avgang!

      Varm klem tilbake

      Slett
  11. Gladlesning. Fint å lese du er fri for basselusker igjen, Bente.
    Håper Gislekjæreste også er pigg. Ønsk han lykke til i morgen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tok feil av dagen..Eksamen er på tirsdag. En ekstra dag som gjør underverker! Tenker at han er skikkelig på beina i løpet av imorgen :-)

      Ha fin søndagskveld!

      Slett
  12. Jeg får tårer i øynene!
    Det koster så lite til for å være et medmenneske. Støtte når noen er redd, få fram smilet hos noen.
    Og så mye man får igjen for det!
    Takk for at du forteller oss om dette, Bente!
    Kanskje det å være et medmenneske kan smitte? Smil smitter ihvertfall! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror medmenneskelighet smitter.
      Jeg vet at smil smitter!

      :-) tusen takk for at du leser!

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!