mandag 3. desember 2012

Det som skulle være suppesøndag...



Dette bildet tok jeg igår.
Det er kaldt på Sørlandet.
Jeg synes det er vakkert.
Jeg Har Gode klær. De holder kulda ute.
Vi traff Mamma på tur.
Da er turen Helt Vellykket.
Særlig for Frøya.


På tuppen av av turen. Fikk jeg øye på dette:


Hvorfor skriver noen sånn? 
Vi gikk helt ut på Utsikten. Der nede kan vi se broa.
Under broa bor det folk. 


Jeg kjente at klærne mine var ekstra gode. 
Da jeg tenkte på hvor kaldt det er å sove ute.
Vi gikk hjem for å lage suppe.
GisleKjæreste skreller og skjærer i en fei.


Suppa ble god.
Venn og jeg dro ned til der tiggerne er klokka åtte.
Ingen.
Vi tittet tittet rundt i byen.
Kanskje de hadde bestemt seg for å jobbe lenger siden det er så kaldt?
Ingen.
Jeg ser sove-poser. Madrasser. Bål-sted.
Ved tenker jeg. De trenger ved.
Vi lette etter dusj-anlegget som er satt opp. Det som lagde så mange sinte mennesker.
Noen måtte gjøre hærverk. De synes ikke tiggere skal ha dusj.
De var redd hele Romania skulle komme.
For å dusje på dusj-anlegget som står ved broa i Kristiansand.
Vi fant ikke ikke dusjen.
Vi fant ingen.


Nå?
Er det mandag.
Jeg har laget en lapp med Google oversetter:
Vreau să ajut.
Am făcut supă.
Ești la podul seara asta? 
Când?

Vi har jo suppe fremdeles. 
Jeg vet om en tigger. Han sitter ved den butikken jeg pleier å bruke. Jeg kan gi lappen til ham.
Han kan hjelpe meg å bli kvitt suppe.
Kanskje i kveld?

17 kommentarer:

  1. Oj Bente! Vonar du finn nokon i dag som vil ha suppe.. Dei treng den no. Det er kaldt. Nokon er også kalde i ♥.. Men du Bente har eit varmt ♥ og så trur eg ♥ er stort.. Du har omsorg!

    Fin mandag kjære Bente!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Sigrid :-)
      Ha fin mandag,du òg.
      klem herfra.

      Slett
  2. Hm, hvor er det blitt av dem? Kan det være noen som har gitt dem ly i kulda?

    Ønsker deg en god mandag, og at suppa når frem til de som trenger den. For de finnes, det er jeg sikker på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper noen har gitt dem ly!
      Jeg vet at noen som trenger suppe finnes..må bare finne dem.

      Slett
  3. Har de reist? Ble det for kaldt, både i været og fra menneskene?
    Kanskje?
    Noen trenger sikkert suppe.
    Klemmer kommer. de er forhåpningsfulle og blide. Snutekos og et hei følger med.
    Ha VakkerDag, likevel og voff til den vakreste :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan hende de har reist,men tror ikke,,tror de skal reise den tyvende..men det kan de hende de framskyndet hjemtur..får se om jeg treffer han jeg smiler til på butikken..

      Vakker dag til deg også. Frøya sover. Jepp,på Teppet.
      ;-)

      Slett
  4. Åååå - så dumt at de var borte? Hvor var de? Håper noen finner lappen og leser. Og at de vil ha suppe, for den er god og lagt med kjærlighet ♥
    Minus 11,6 her i dag, kaldt nok!

    Klem fra Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Kaldt her også. Fant noen som forsto lappen. Vi har ny avtale :-).
      Kaldt her også.Minus seks grader. Spedd på med litt vind,blir det iskaldt! Jeg er glad jeg kan være inne..

      Slett
  5. Så godt å lese innlegget ditt. Så godt å finne mennesker som tenker som deg og som bryr seg og viser omsorg. Som ikke bare dømmer folk som er annerledes.

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fine ord. Tusen takk.
      Jeg kjenner at det er feil. At mennesker bor under en bro. I minus seks grader. I hjertet mitt er det feil. Da lager jeg varm suppe.

      Klem tilbake

      Slett
  6. Kanskje noen andre snille mennesker hadde bedt dem inn til seg, foran vedovnen? Håper det, godeBente.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fant dem idag. Ikke foran noen ovn..

      Slett
  7. Synes det er så godt å lese at du ikke gir opp, at du leter.
    Ser at du fant de, fikk du servert suppen i dag?

    Fortsatt dårlig med snø, men kanskje det er like greit for de som må ligge ute. At det er tørt?
    God klem til deg i kveld,
    Hanne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen ganger kan google oversetter gjøre susen! Nå har ikke jeg mer suppe..iallfall ikke enda.
      Sove godt.
      Klem herfra
      :-)

      Slett
  8. Så bra at du fann dei og fekk gi dei mat.
    No kan du sove godt etter ei fantastisk handsrekning
    til nokon som treng det :)

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi fant og leverte suppe.
      Og jammen varmet det også godt.

      Slett
  9. Ser at du har fått ordna opp, og bra var det!

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!