torsdag 29. november 2012

Barn....


Idag er det torsdag.
Det er den dagen jeg har fast på skolen.
Det er ikke alltid jeg vet hva som skal gjøres den dagen.
Selv om jeg har planlagt noe. Skjer det at dagen blir annerledes.
Noen kan bli syk.
Barn eller voksne.
Da er det fint at FastBente er fleksibel.
Idag har jeg snakket med en Prinsesse om hvordan Skikkelig skrives.
Skjikeli.
Sjikeli.
Sikkeli.
skikkeli.
Hvis man har hatt norsk som språk hele livet.
Er det litt vanskelig.
Hvis et annet språk ligger hjemme. Er det et vanskelig ord.
Skikkelig vanskelig.
Heldigvis er Prinsessa glad i å skrive historier.
Jeg tror den beste måten å lære seg å skrive rett på.
Er å skrive.
Hun  lyser opp.
Når jeg gir henne tittel på Historien hun kan få skrive.
På toppen av trappa.
Jeg gleder meg til å lese.


Nestemann er en liten Herre.
Jeg har skrevet et  eventyr. Sier jeg.
Kan du lese for meg?
Det kan han. Og leser med stort alvor om Kong Olav som er en rik konge. Rik men ensom.
Han må ut i landet sitt for å finne en kone. Han treffer dyr. De løper bare. Når han går hjem kjenner han
seg ensom.
Det er en trist historie.
Det synes vi begge to.
Hva tror du skjer videre? Spør jeg.
Den unge Herren sier:
Kong Olav reiser til et annet land. Der oppdager han at det er krig. Det er barn med våpen der. Kongen har ikke lyst til å være der. Han vil ta fly hjem. Når han kommer hjem. Lager han en plakat. Der står det: Hvis du vil bli kongens kone kan du skrive det her. Hvis jeg liker deg. Kan du bli min Kone.


Jeg kjenner at jeg husker veldig godt hvorfor jeg valgte Barn.
Da jeg utdannet meg.
Jeg velger dem fremdeles.
Jeg synes flere skal se hvor fint det er å være lærer.
Nå?
Er det nesten kveld.
Jeg skal lage fiskemiddag.
Imorgen er det en annen dag.

18 kommentarer:

  1. Åh, jeg får tårer i øyene av å lese dette.

    Det var bra du valgte barn i din utdannelse. Jeg jobber med de som valgte barn jeg, så jeg vet litt om hvem de er. Og hva som skal til. Jeg valgte barn selv også, og jobbet med dem i mange år. Og det var de barna som trengte voksne aller mest, og musikken også.
    Nå prøver jeg å hjelpe de voksne som har valgt barn til å gjøre jobben sin så godt de kan. Spesielt når de har musikken med seg.

    Jeg måtte bare skrive dette, for at du skal forstå hvorfor jeg responderer som jeg gjør.

    Håper fisken smaker -

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for nydelig svar. Du har Lest det jeg har skrevet..

      :-)
      Ha fin kveld!

      Slett
  2. Dette var godt å lese Bente ♥
    Stor klem til deg :)

    SvarSlett
  3. Valgte barn eg også..
    No er det mest kontor..
    Ho som borna kallar sjefen, men også Sigrid..
    Har vel kanskje valgt dei vaksne no, dei som er i 1.linje for borna.. Viss dei skal kunne gi borna det beste må dei også ha det bra.. "Vi ser og blir sett" er visjonen vår. det gjeld alle .. Born, foreldre og dei som arbeider med borna. Men av og til vanskeleg å vere sjefen.. I morgon er det Julebord, då skal vi vaksne kose oss, vere sosial og sjå kvarandre. Det vert kjekt!

    klem din veg frå ho som burde gå heim frå PC og kontor
    - av og til litt godt å jobbe når born og voksne har gått heim også ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis de på kontoret gjør en god jobb..er det lettere for de som er 1.linje å gjøre en god jobb..da blir det best for barna.
      Håper dere får det hyggelig imorgen..Sosialt er viktig.

      Gå hjem. Nå er det kveld.
      Imorgen finne en ny dag til deg også!
      :-)

      Slett
  4. Kjekt å høyre om det fine når ein har valgt barn. :)
    I dag er det fiskemiddag her også. Ikkje så mange i familien som er glade for det. Men slik er det. Fisk har vi av og til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes fisk er godt..men vil egentlig helst fiske selv. Da vet jeg at den er fersk! Idag er det frossen-fisk som gjelder :-)
      Å jobbe med barn er undervurdert!
      Ha fin kveld.

      Slett
  5. Jeg valgte også barn, etter hvert, som profesjonell voksen. De gledet meg da og barn gleder meg fortsatt,
    Takk for deilige skolehistorier. FastBente og VikarBente er viktig.
    Klem på kvelden til Viktige Bente. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes barn er Håp.

      Klem tilbake til Mormor.

      Slett
  6. Eg nyt desse fine innlegga dina.
    Og du er rett dame på rett plass. Du ser borna
    og finn løysingar.
    Du er flink og har valgt rett.

    Klem frå Anne-Mari
    ps. eg finn ikkje att korrespondansen vår bak veggen.
    forstår meg ikkje på det :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bestandig likt å være med barn :-)

      Jeg skjønner heller ikke google+..skal suse innom og nse hva jeg finner..

      Håper dagen er fin!

      Slett
  7. Synes barn er litt skumle jeg. De er så kloke på forundelig vis. Altfor kloke for alderen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje noe av det jeg liker best..klokskapen til barn.
      Også ler de.
      :-)

      Slett
  8. Det er så fint å lese det du skriver. Barn kan si så mye gjennom enkle historier. Jeg blir overasket over dybden i det de forteller. Og de er heldige som har en lærer som deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Jeg tenker at barn har sine måter..kanskje vi voksne blir for voksne til å lytte noen ganger,,

      Slett
  9. Rett og slett magisk Bente:)
    Å se verden fra barns ståsted er ikke alltid så dumt, vi har mye å lære.

    Fin lørdag og god klem til deg,
    fra Hanne som venter på snøen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi glemmer så mye når vi blir voksne..;-)

      Ha fin lørdag du også!
      Snøfylte klemmer herfra

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!