lørdag 29. september 2012

Hva var det jeg sa?


Jeg har hatt Ms-diagnose siden september 1996.
Ingen kunne fortelle meg hvorfor jeg ble syk.
Ingen kunne gi meg noe som tok sykdommen bort.
Du må holde deg i ro. Sa de.
Ikke bære tungt.
Du må hvile deg.
Jeg tok det med ro.
Og hvilte meg.
Og opplevde at jeg ble sykere.


Jeg tenkte at det ikke kunne stemme det de sa.
Jeg tenkte at kroppen liker å røre på seg..
Den liker å bli sliten.
Den liker at jeg bruker.
Jeg gikk.
Noen ganger bare hundre meter.
Da satte jeg meg ned.
Og hvilte.
Så gikk jeg hjem.
Jeg kan huske følelsen jeg hadde.
Da jeg greide å komme meg opp. Den Bratte Bakken Med Steiner i.
Jeg gråt.
Og visste at jeg hadde rett.
Hvorfor skriver jeg dette nå?
Fordi det er kommet tung forskning.
Som sier at de tok feil.
Jeg hadde rett.
Kroppen skal brukes
Hvis du peker på de ordene som er i farge. Kommer du til en artikkel som beviser.
At jeg hadde rett.
Legene den gangen tok feil.


Jeg vet det.
Det er ganske guffent å si det høyt.
At noen tok feil.
At jeg hadde rett.
Jeg sier det likevel.
Jeg står og går og går på ski og sykler.
Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det.
Hvis jeg hadde hørt på det de høye legekledde herrer sa.
Det jeg vet.
Er at jeg har hatt mye moro.
Med å ikke sitte stille.
Tenk hvis jeg hadde tatt det rolig i seksten år.
Sittet. Hvilt meg.
Hvem hadde jeg vært da?
Jeg tror ikke det er bra for noen å hvile bort livet sitt.
Idag sier jeg takk for at jeg er sta.

22 kommentarer:

  1. Hurra for sta og hurra for å kjenne egen kropp.
    Og hurra for BesteBente, alltid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at det er bra. Å være sta. Selv om ikke alle like meg så godt da..
      ;-)
      Hurra

      Slett
  2. Du visste best! Så bra. Jeg var motsatt. De sa jeg skulle trene og trene og trene. Jeg hørte og ble værre og værre og værre. Helt til jeg satte meg opp og forlangte å trene på MIN måte, når KROPPEN syns der var greit. Da ble det lite trening, men nok. Og formen ble endel bedre. :-) Man kjenner sin egen kropp best den som har den på. :-)

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var fint sagt,Elin : Man kjenner sin egen kropp best som har den på!
      Akkurat det jeg mener.
      Ha fin kveld du også!

      Slett
  3. Så bra! Bare si det til dem, om og om igjen: "Det var det jeg sa!!!" Det har du full rett til, og det har dem godt av å høre! Hurra for deg og for at du er sta! Det er din kropp og ditt liv. Nemlig!
    Hurraklem fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet..jeg synes det var så godt å få sagt det. Min kropp. Mitt liv.
      Hurraklem tilbake :-)

      Slett
  4. Bekrefter at man skal lytte til seg selv ja. Har samme erfaringen på mine felter, med å være motstrøms.

    Og en ting til - en tids sannheter, også forskningsbaserte, etter dens tids forståelse av forskning, er nettopp det, dens tids sannheter. Og det vil alltid komme nye sannheter i nye tider.
    Så forskning viser... er også kontekstavhengig, i tillegg til alle ledd av metoder og premisser osv.

    Bare et lite vitenskapsteoretisk sidespor fra meg. Jeg heier høylytt på deg, og sier: Så bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at så lenge de ikke kan fortelle meg hvorfor jeg blir syk,hvor syk jeg blir,hvilke medisiner som hjelper..så tror jeg egentlig jeg vet best om kroppen min.
      Jeg er enig med deg når det gjelder forskning.

      Takk for heiarop..hører dem helt hit :-)

      Slett
  5. Så bra at du trener, og at du har funne ut dette sjølv :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke "funnet det ut" Jeg har alltid vært så glad i å være ute...jeg kan ikke bare sitte. DET blir jeg syk av.

      Slett
  6. Bare si det igjen. Og igjen. De tok feil, du hadde rett. Kanskje noen andre kan få rett også, fordi du har fortalt dette - DET er bra det!
    Man kjenner selv hva som fungerer. Selv om forskning sier slikt og leger sier sånt så er det kun du som vet hva du behøver. Synes det er godt at du krever å ha rett!

    God og varm klem til deg,
    Hanne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at det er viktig å lytte til kroppen sin.
      Og jeg tror trening er bra for meg.
      Jeg tenker at pendelen svinger. Noen ganger sier de sånn..så sier de plutselig sånn. Jeg velger hva kroppen min sier.
      :-) Takk for støtte og god klem.
      Jeg sender en glad klem tilbake.
      :-)

      Slett
  7. Så godt å høre at du er i masse aktivitet, for kroppen må stimuleres!:)På en plakat utenfor en fysioterapidør jeg gikk forbi, stod det "Liv er bevegelse"..Vi trenger den fysiske og psykiske stimulien av treningen..ut i fra vårt eget ståsted-det som er bra for den enkelte..stå på Bente!. Så interessant og kjekt å følge bloggen din!:)Klemmer fra Else Britt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig koselig kommentar,,Jeg tror på¨det som står på plakaten hos din fysioterapeut.
      "Liv er bevegelse"
      Så fint. Sånn er det.
      Sender klemmer tilbake :-)

      Slett
  8. Ja man skal jammen lytte til magen og hjertet sitt! Klem

    SvarSlett
  9. Ja heldigvis fulgte du hjertet ditt og gikk og brukte kroppen, det MÅ jo være det beste, uansett. Jeg tenker også som deg, hva hvis ikke?
    Ha en fin kveld, klem fra meg:)

    SvarSlett
  10. Jeg tenker at det er mange måter å være aktiv på og at man alltids kan være det på en eller annen måte (men ikke til enhver tid). Å ikke høre på såkalte eksperter er tøft gjort; å stole så fullstendig på seg selv tyder på trygghet. Flere skulle hatt det slik!

    SvarSlett
  11. Jeg tenker at vi ikke er lært opp til å lytte til kroppen. Det finnes alltid noen andre enn vår egen kropp vi skal høre på..Jeg vet at staheten min kan få store konsekvenser,men det hade det jammen meg fått hvis jeg hadde sittet stille..og Medlivepåslep har helt rett:det er mange måter å være aktiv på!

    SvarSlett
  12. Stol alltid mest på din magefølelse og deg selv! Ingen kjenner deg så godt som du gjør!

    Vi alle vet jo at det er logisk at kroppen må røre på seg uansett:))) du var så klok du viste det:)))

    Og hurra for deg som går på tur:)))

    Jillklem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra for turer!
      Vi vet at det er logisk å bevege oss..men når legene forteller at det må vi ikke gjøre,er det mange som satte seg ned..
      Jeg gleder meg til å stikke innom deg nå,og se din siste tur!
      :-)
      Klem herfra.

      Slett
  13. De fleste vet best selv. Nå er det tross alt en selv som bor inni sin egen kropp. Leger har bommet ganske kraftig mange ganger.
    Ha en fin morgendag Bente. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet .. de fleste vet best selv. Men de høye herrer kan være ganske bestemte.Og du har rett,de har bommet kraftig mange ganger!
      Ga fin tirsdag,kjære deg..jeg skal inn og se om det er kommet en fortsettelse..

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!