søndag 2. september 2012

En fin tanke...


Vi har brukt helga på fjellet.
Jeg kjenner at fjellet gjør meg lykkelig.
Og redd for å bli syk.
Fjellet minner meg om hvor godt jeg liker å gjøre krevende ting.
Gå med helt svett og sliten.
Til toppen.
Være ute.
Mange timer.
Niste i sekken.
Og vann. Og kaffe. Og ferdabrød.
Stillheten.
Som er Diger.
Bare pusten min.
Og litt sauer som bjeller nedi dalen.


Ingen stokk.
Den fikk bo i sekken.
Fire timers vandring.
Aldri for sliten.
Foten oppførte seg.
Kroppen også.
Ingen selvfølge.
På toppen.
Har jeg tårer av takknemlighet.
Jeg kjenner at tur-følge ikke kunne vært bedre.
Jeg kjenner at dagen ikke kunne vært bedre.


Jeg kjenner at jeg ikke vil bli sykere.


Det går det ikke an å tenke.
Så jeg koser meg mens jeg kan.
Frøya kommer til å huske hvor godt blåbær og sau-bæsj smaker.
Jeg fryder meg over modne molter.
Og utsikt. Og stillhet.
Og gode smil fra GisleKjæreste.
Og vet at imorgen vet vi ikke noe om.
Idag er på fjellet.



Når vi er nede venter teltet.
Og gassbluss.
Og ny varm sovepose.
Og Kvelden.
Og tanker om at Kjerag skal gå fint.
Hvis ikke Kjerag går fint.
Har denne turen vært fin.
Det er en fin tanke å sovne med.


16 kommentarer:

  1. NYDELEG!! Kjenner nesten at eg e der sjøl! Ha ein fremdeles GOD TUR!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en hyggelig kommentar. Tusen takk.
      Turen var veldig fin!

      Slett
  2. Det er godt å klare å være til stede i øyeblikket. Slik du beskriver turen din. Da lar man tanker og følelser hvile, og nyter livet. Akkurat nå.

    Jeg kan bare forestille meg hvor krevende det må være å leve med en slik sykdom. Jeg synes du er flink til å la det gode øyeblikket vinne over vanskelige fremtidstanker.
    Og turen så helt fantastisk ut!

    God søndag til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen ganger kjenner jeg på alvoret. Jeg tenker ikke så ofte på det,men denne gangen tenkte jeg at dette kan være siste turen så langt på fjellet..Jeg kan ikke la det får plass. Jeg må tenke nå..
      Turen var vidunderlig :-)
      God søndag til deg også.

      Slett
  3. Herlig....fjellet er herlig.....jeg drømmer om en lang fjelltur som er slik du beskriver..
    Ha en fin kveld, klem fra meg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fjellet er fantastisk!
      Skynd deg før vinteren kommer ..
      :-)
      Ha fin kveld,du også!

      Slett
  4. Fjellet er snart på sitt vakreste, da får jeg fjell-lengt og må dra, til mitt fjell, hvor det er flammer i løvet og det surkler i bekker.
    Takk for at jeg fikk bli med deg. På turen og i tankene dine.
    Vakkert.
    Klemmer kommer. De er forventningsfulle og dufter dvergbjørk.
    Snutekos og hei følger med :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fjellet er majestetisk når det er pyntet med høst..Jeg gleder meg!
      Takk for at du leser og liker ;-)
      Frøya sover ved siden av meg nå. På teppet ditt/sitt ;-)
      Jeg har sendt klemmer. De er hos deg når du kjenner multelukt og høre bjeller fra sauer nedi lia :-)

      Slett
  5. Kor flott at du har hatt ein god dag og ein fin fjelltur.
    Eg er kjempeglad på dine vegne ♥
    Men eg tenkjer at ein kan ha ein opplevingsrik fjelltur sjøl om ein ikkje går heilt på toppen, eg likar ikkje toppar, er over gjennomsnittet høgderedd og likar meg i lavare strøk.

    God søndagskveld til dokke alle tre :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett..jeg trenger ikke til tops. Men jeg trenger ut ;-) Og det kan jeg uansett gjøre.
      God søndagskveld til deg også!
      Klem

      Slett
  6. Vakre bilder, takk for turen Bente:)
    Og det er viktig å leve i dag, for som du sier - morgendagen kjenner vi ikke.

    Ønsker deg en god uke kjære du,
    varm klem blåses ned til deg fra et litt ruskete Ålesund:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Morgendagen kjenner vi ikke.
      Imorgen ny uke!
      Kos deg med ny uke og nye muligheter..
      Klem herfra- Den er full av glede :-)

      Slett
  7. Åh, no kjende eg at eg lengta til fjells! Nydeleg skrive! Har ikkje vore i fjell-form i sommar, pga magen, og har sakna det å koma seg opp og bruka kroppen i den friske fjell-lufta. Må vere vanskeleg å vita at du ein dag ikkje kan det lenger, men håpar og trur du får fleire slike gode turar! Og så er du så flink å gleda deg i augneblunken, til stor inspirasjon:) Måtte du ha ei god veke i vente!

    SvarSlett
  8. Tusen takk,Kristin! Og jeg skjønner lengta til fjellet..Jeg kunne vært der en uke. I roen og ren luft .
    God uke til deg også :-)

    SvarSlett
  9. Fina. :D
    Sauebæsj og blåbær, hehe!
    Ser du ansikter i de steinene litt oppafor bena?

    SvarSlett
    Svar
    1. De titter på meg..fra steinriket på høyfjellet. De har lovet å vente på meg. Til vi sees neste gang ;-)

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!