fredag 27. januar 2012

Urettferdig...


Noen ganger sier de. Det er urettferdig at du har blitt syk
Urettferdig mot hvem?
Mot de som ikke ble syke?
Mødrene til de som ikke ble syke. Eller Kjærestene?
Urettferdig mot meg?


Jeg forstår ikke hva de mener.
Det var ingen som bestemte at jeg skulle bli syk.
Hvis noen hadde bestemt det. Hadde det vært urettferdig.
Men ingen bestemte det.
Ikke Gud. Ikke Mamma. Ikke Meg
Ingen.


Da er det ikke urettferdig.
Det er Tilfeldig. Vanskelig. Vondt.
For meg og dem rundt meg.
For dem som ikke er syke er det bra.
Ikke at jeg ble syk.
At de er friske.
Men det er ikke urettferdig.
Verden er urettferdig.
Det er urettferdig at noen har alt de trenger.
Og andre har ingenting.
Det er urettferdig.
Fordi mange har bestemt ting. Så ble det sånn.
Urettferdig.


Jeg synes ikke det er urettferdig at jeg ble syk.
Jeg synes jeg er heldig som ble syk her. I dette landet.
Jeg synes ikke vi skal si Urettferdig så fort.
Kanskje Tilfeldig.Vanskelig. Vondt.
Det er urettferdig hvis noen har Bestemt.
Ingen har bestemt at jeg er syk.

36 kommentarer:

  1. Livet og verden er ikke rettferdig. Mennesker er heller ikke rettferdige. Ikke en gang dommer som blir avsagt av dommere er rettferdig.
    Så hvorfor skal man alltid si det er urettferdig og hvorfor deg?
    Kanskje lurt å si tilfeldig og vondt og vanskelig, ja
    og noen ganger tenke: Hvorfor var det ikke meg?
    Klemmer på BenteHjertet og snutkoser på Frøya og sier heil og hallo til GisleKjæreste. :-)

    SvarSlett
  2. Bente kjøre.
    Fingrene mine er ikke snille. Stryke l skal ikke stå heil til GisleKjæreste. Det er ikke pent. HEI OG HALLO GiskeKjæreste, skal det stå.
    Klemmer og slikt på full fart sørover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vonde hender. Er vondt. Dessuten lager de krøll. Mine er ikke vonde,men de gjør ikke alltid sånn jeg vil.
      La hende hvile nå,mormor!

      Slett
  3. Svar
    1. Jeg tror det. klokt for meg iallfall..
      GodHelgKlemtilbake

      Slett
  4. Du er nå så klok oppi alt sammen da ;)) Ønsker deg, ja alle tre, en riktig god helg ;))

    SvarSlett
    Svar
    1. God helg til deg også,Lovisa :-) Fra alle tre.

      Slett
  5. Livet er ikke en kake hvor alle får like mye av godene, om det nå er deilig glasur og krem, tenker jeg. Og det kan ramme blindt livet, noen ganger, blindt og hardt.
    Er det du som har fotografert disse fine trestammene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det,Gamle Ugle..Men livet er fint også!
      Ja, det er meg som tar bildene alltid..hvis ikke ser jeg fra ;-)
      God helg!

      Slett
  6. En "sterk" og god holdning å ha, som minner meg litt om ordtaket som sier "...det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det"
    Ha en flott helg
    Bente

    SvarSlett
  7. kjempeflott lesning. Spennende tanker. Det er så lett å tenke at alt er urettferdig. Urettferdig at vi ikke har klart å få barn enda, når alle andre får det til... urettferdig at alle venninner får det til.. urettferdig at alle andre jenter får det til og... skal ta meg i det. Det er jo ikke urettferdig egentlig, det er bare dumt.
    Du skriver godt Bente, gleder meg til å bli bedre kjent emd tankene dine
    mvh Renate

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som ingen har bestemt. Kan ikke være urettferdig.
      Tusen takk for god ord,Renate.
      Fortsatt god kveld!

      Slett
  8. Du skriv så interessant og godt.
    Når ein har sine plager er det greit å sjå etter det positive, men det er ikkje alltid så lett.
    Kjekt å lese om tankane dine, det gir ettertanke.

    God laurdagskveld.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk,fint at jeg treffer deg :-)
      God lørdagskveld,du òg.
      Klem

      Slett
  9. Har vært og hørt mange urettferdig.
    Nå borte fra det og her.
    God natt :-) sendte tanker og klemmer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke hør på de urettferdige!
      Fint at du om hjem.

      Slett
  10. Jeg ser rundt meg og opplever at livet er urettferdig. Ikke mot noen. Men med det mener jeg at belastning rammes ulikt. Enkelte får den ene "trøkken" etter den andre, mens andre blir mer spart.
    Jeg tenker ikke skyld.

    Farmor sa en gang, hun ble rammet av sykdom. Hun var en dame, som hadde opplevd mye motgang: "jeg får det her, for jeg har rygg til å bære det. Det er ikke alle gitt." Tenker innimellom på det.

    God søndag Bente :o)

    SvarSlett
  11. Jeg tror du har en klok farmor! :-)
    Ha fin søndag!

    SvarSlett
  12. Urettferdighet i forskjellige varianter finnes det mye av i verden og dessverre blir vi nok aldri kvitt det heller....

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror heller ikke dessverre..Men jeg tor på å legge riktig betydning i ord! ;-)

      Slett
  13. Er så enig!
    har selv reagert på den betegnelsen..
    men jeg synes heller ikke det nødvendigvis er urettferdig at noen har det bedre enn andre.. Det er leit ja, men jeg bruker ikke det ordet i slike forbindelser.

    Ordet skyld er også et bannlyst ord for meg. Vi må ta skyld selv, ikke overføre til personer og ting utenfor oss selv.

    Fin søndag til deg kjære fine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant om skyld.
      Jeg mente bare at det kan ikke være urettferdig hvis ikke noen har bestemt! Tilfeldigheter er tilfeldig. Ikke bestemt.
      :-) Fin søndag til deg også

      Slett
  14. Jeg er veldig, veldig enig. Jeg er veldig glad det ikke er noen som sitter og regner ut hvem det er mest rettferdig for å bli syk, eller miste noen. Svigermor slet med slike tanker da hun fikk Parkinson, hva hadde hun gjort for å bli straffet så hardt? Ingenting, selvfølgelig. Det var tilfeldig. Jeg tror også hun slo seg til ro med det etterhvert, at dette ikke var noen hun så og si hadde gjort seg fortjent til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror alle tenker de tankene en gang eller to i livet sitt..Det er bare at det ikke hjelper.
      Det er som du sier: Ingen bestemmer,ingen velger.
      Fint at Svigermor har det bedre med tankene..Parkinson er tøff!

      Slett
  15. Nydlig skrive Bente - og så sant. Mange seier til meg at det er så urettferdig - heldigvis ser ikkje eg det slik og så er det godt å lese det du skriv - at vi meiner det same og av vi begge er heldige og glade for at vi er sjuke - her i vi bur. Ha ei god veke kjære du:-)) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære deg. Jeg tror at tankene våre får oss til fine steder. Særlig når det blåser som verst..
      :-) lykke til med siste kur!
      Klem tilbake

      Slett
  16. Du er klok, og du er ikkje i fare for å verte bitter på livet. Sjølv om du er ramma hardare enn dei fleste, ber du det fint. Er ikkje sikker eg hadde gjort det. Det er når det bukkar i mot ein verkeleg vert kjend med seg sjølv og kven ein er. Du har all grunn til å vere stolt av deg sjølv.

    God sundagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror ikke Bitter hjelper..Bitter gjør nok alt verre :-)
      Tusen takk fot fine ord..og jeg har dager jeg ikke er fullt så klok ;-)
      God søndagskveld tilbake!

      Slett
  17. Takk for fine ord! Ordet urettferdig blir misbrukt.
    Takk for at vi bor i Norge. Og hadde vi ikke blitt syke, hadde vi hatt et annet liv. Ikke sikkert det hadde vært noe bedre. Det får vi aldri greie på :)
    God klem til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror at sykdommen har lært meg noe annet i livet mitt enn jeg vil lært vis jeg ikke var blitt syk. Vi vet,som du sier,hva vi har.
      God klem tilbake!

      Slett
  18. Kloke tanker og vakre bilder

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!