onsdag 24. august 2011

Å føle seg Feit ..

DSC01425
Jenta på bildet er meg. I 1995. Jeg er 21 år.
Jeg var student. Jeg hadde ekstrajobb som aktmodell for en kunstklasse.Jeg overtok jobben etter en venninne. Hun skulle flytte.  Det ble mindre enn middels oppstyr over valget mitt av ekstra jobb.Veninnekretsen løftet knapt et øyebryn. Far var nok skeptisk. Mor tok det med ro.
Rundt meg var verden full av jenter som følte seg feite.Jeg hadde følt meg litt feit.Ikke spesielt feit. Men ganske.
Som modell ble jeg tegnet i forskjellig feithetsgrad. Samme jenta. Bare sett litt rundere.
DSC01426
Jeg stod der der. Foran hele kunst klassen.Og følte meg som meg. Og fin.
Nå underviser jeg ganske ofte i sjuende klasse.De er livredde for å se “feite” eller “tjukke” ut.
Media er full av tips. Om hvordan vi skal bli tynne. Til sommeren. eller Julebordet.Jeg kjenner på det nå. At jeg er i overkant. Etter dagens ideal.
Da jeg stod aktmodell lærte jeg. Hvor vakker kroppen er. Uansett. Og at den som tegner. Ser kroppen forskjellig.
Jeg stod opp i morges. Kledde på meg. Så ganske kritisk nedover. Og tenkte at egentlig er jeg litt tjukk nå. Så skrev jeg dette innelgget. Tenkte tilbake. Og kom på at alt ligger i hodet.
Jeg er ganske fin. Jeg har skjørt idag. Siden det regner. Kanskje jeg bør begynne med aktmodellering igjen..
Lammelaaret har skrevet noen fine tanker om dette tema.. det var nok henne som satte meg igang..

18 kommentarer:

  1. Med det fokuset som det er rundt om i dag så er det ikke rart at barn og unge og gamle og alt som er blir påvirket.

    Syns dette var fine tanker. Er selv litt rund i kantene sånn kropslig sett og det er tider der jeg kjenner litt på at det er ubehagelig.

    Det som er viktig for meg er å skille på det som er idealet i blader og på tv og det press som legges på en, i forhold til hvordan jeg selv trives med den jeg er. Min kropp definerer ikke hvem jeg er, det er innsiden som gjør det. Og innsiden er kun feit hvis jeg lar meg lure til å tro at den er det.

    SvarSlett
  2. Kroppen skulle være vår venn. Ofte er den det motsatte.
    Selv har jeg variert veldig i vekt pga. div. medisiner og stoffskiftet.
    Jeg har trivdes best med en slank kropp. Da var jeg også i best fysisk form. Det har jo en sammenheng.
    Føler på det når jeg skal kjøpe klær. Det er ikke plass til mine kvinnelige former!
    Prøve å være glad i de formene jeg har i dag, og de rynker og arr livet har gitt meg.

    Har tegnet mange ulike modeller. De mest spennende å tegne er de som har former, litt mage, noen rynker. Den perfekte, unge, slanke kroppen er ganske kjedelig og lite utfordrende å tegne.

    Bli modell igjen! Det er vanskelig og krevende. Gode modeller er det ikke lett å få tak i, nettopp fordi det er de slanke og pene som gjerne tror det bare er å vise seg fram.
    Hadde en høygravid modell en gang, hun gikk med tvillinger. Henne var det gøy å tegne!

    SvarSlett
  3. Enig i at dette sitter i hodet, hvordan man ser på og definerer seg selv.
    Assosierer med sangen til De Lillos "Tøff i pysjamas". Syns sangen beskriver noe av dette. Av og til kjenner man seg sånn, andre ganger slik - enda man hele tiden er den samme.
    Med alt det fokuset på kropp og helse rundt oss, er det ikke rart folk får forstyrrede forhold til sin egen kropp og mat.
    Man må jobbe med seg selv. Jevnlig. For å unngå å la seg lure. Det er ikke gjort en gang for alle, men er ferskvare.
    Hurra for kvinnelighet og frodige former!

    SvarSlett
  4. Jeg tror alle er enige om at det ligger i hodet,og som Elisabeth sier,det må jobbes med-jevnlig. Jeg synes bare det er synd. At vi ikke bare kan synes at vi er fine!

    SvarSlett
  5. Vi har litt av en jobb å gjøre, vi ikke-modell-slanke-og-vakre. For det er vi som må ta tak i kroppshysteriet. Tror jeg.
    Liker å sitere overhørt fra uteresturanten, denne sommer:
    Den kleshenger'n der kan du få, jeg vil ha henne som man ikke stikker seg på. Det skal innrømmes at det satt to lettere animert unge herrer ved nabobordet, de vurderte "kvinnene" som de så høytidelig fortalte hverandre.

    Ha en fornøyd dag i skjørt og regnvær :-)

    SvarSlett
  6. YES !! vis ungene det !! lær dem at kroppen er vakker.. uansett.. bare på forskjellig vis.. de har godt av det !!

    forøvrig steike flotte skisser av en flott kropp : ))

    kos deg med ettermiddagen !

    SvarSlett
  7. Og så må vi vise hverandre. At vi er gode og vakre. Selv om en kilo sitter feil eller en pupp er for stor eller liten.
    At det vakre ikke ligger i perfeksjon (kjedelig) men i ulikheter og variasjon.
    Lekre skisser :-)

    Ha en flott kveld :-)

    SvarSlett
  8. Så moro at du lot deg inspirere av innlegget mitt!

    Det ER vanskelig med kropp og selvbildet. Når det ikke er nok å være som vi er, vendes fokuset mot feil istedet for alt som er bra. Hvordan vi ser ut blir viktigere enn hvordan kroppen virker.

    Vi som har barn, eller som jobber med barn, har en viktig jobb å gjøre der - ikke minst med oss selv.

    SvarSlett
  9. aaaltfor mye fokus på kroppsidealer vil det nok alltid være.
    og det er trist.

    Husker selv at jeg syntes jeg var for bred over hoftene som 18-åring.

    Og når jeg tenker på det nå, så er det jo helt sykt (Jeg var veldig slank)

    Nå snakker datteren min på 16 om at hun har fått mage (stemmer ikke!!), og jeg bare grøsser..

    For en verden.
    Fin du var på bildene! Modig!

    SvarSlett
  10. Gjetter på at du er like flott i dag som i -95 :)
    De dagene mine øyne ser at i dag er jeg flott, da ser også alle andre det. Og omvendt. Så det er bare å ta på seg de flotteste øynene man har og vise verden at "Ja, jeg er litt større enn mange, men du verden så flott jeg er for det"

    Ha en god dag der du er :)

    SvarSlett
  11. Du har helt rett Ragnhild.. Vi blir preget av det vi tror på. Og jeg skulle ønske flere syntes de var fine. Særlig dem som har barn rundt seg. Det er som Whitebite sier.seksten år gamle jenter synes de har mage..

    SvarSlett
  12. Godt innlegg om temaet!! Du treff nok spikaren på hovudet... For det er der det sit. I hovudet altså;) Flott positiv vinkling, dette skulle fleire ha lese!

    SvarSlett
  13. Det er dette vi skal lære ungene. Og det er dette vi må tro på for å være glade. ;-) så fint at du likte det!

    SvarSlett
  14. Så bra skrevet! jeg er imponert over hvor smart kroppen er satt sammen og fungerer, både inni og utenpå. Og skjørt er bare såå fint!

    SvarSlett
  15. bon jovi sier det godt:

    If you're ugly, I'm ugly too
    In your eyes the sky's a different blue
    If you could see yourself like others do
    You'd wish you were as beautiful as you, yeah

    SvarSlett
  16. Tror den oppsummerer tema. På en god måte!

    SvarSlett
  17. Når jeg har vært på det feiteste, har jeg ikke følt meg feit, bare fortvilt. Men jeg har ikke sett hvor tjukk jeg egentlig var, tror nesten det er det motsatte av anoreksi. Legen forlangte at jeg skulle ta av meg, for nesten alt jeg feilte, hadde med vekta å gjøre. Så tok jeg av meg, og skjønte, at hjelpe meg, ikke rart det var tungt! Og nå er halvparten av det på igjen, da er det på'n igjen. Mange ganger blir jeg skikkelig sint på dem som har lagt på seg 17 gram eller deromkring, og sier at ååååå, som de har lagt på seg. Jeg husker jeg sa til ei en gang at hvis hun hadde lagt på seg, måtte det bare ha vært i hodet...

    SvarSlett
  18. Det er for mye pes om "feit",synes jeg..
    Jeg synes det skal handle mer helse. Det er,som du sier,ikke bra å være hverken for tynn eller for tykk.

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!