søndag 17. oktober 2010

Bloggverden og rot.

Jeg har ikke forholdt meg til bloggverden. Før jeg begynte selv. Det er mange som skriver. Noen om sminke. De gidder jeg ikke lese. Det er nok fordi jeg bruker litt for lite sminke. Eller fordi jeg ikke synes det er viktig. Jeg har ikke bruk for å lese om det. Jeg har derimot bruk for Ti bud. Om Kontroll på rotet. Det har Ragnhild skrevet. I sin Blogg Jeg er rotete. Men liker ryddig. Denne helgen har jeg tatt mange av Ragnhilds grep. På rot. Jeg tenker at det ikke bare er meg som liker ryddig. Derfor deler jeg De Ti Bud for Kontroll på rot:


  1.  Ikke utsett ting. Slutt å utsette ting til i morra det du kan gjøre i dag. Særlig når du vet at du ikke kommer til å gjøre det i morra heller.
  2. Slutt med unnskyldninger. Du bare lurer deg selv, rotet går ikke sin vel likevel.
  3. Bruk det eller kast det. Hvis noe ikke er nyttig eller forbedrer livet ditt på et eller annet vis, få det ut.
  4. Lær deg å gi slipp. Våre liv utvikler seg, de må utvikle seg. Likevel, rot samler seg uten hensyn til forandringene i livet vårt. Rot som tar opp verdifull plass og som ikke gir noe tilbake, bør kastes eller gies bort.
  5. Bli en giver. Gi ting bort hvis de ikke blir brukt. Familie, venner og organisasjoner som Fretex setter mer pris på en giver, enn en som bare samler opp ting.
  6. Sett grenser. Begrens den plassen du vil bruke til rot. Og fordi den plassen fylles opp, er ikke det en grunn til å kjøpe eller leie plass til mer rot. Det betyr at det er på tide å rydde opp og ta tilbake den plassen som du allerede har.
  7. Bruk en in/ut regel for inventar. Hvis noe nytt kommer inn, går noe gammelt ut. Bruk denne regelen på alt. Fra klær til leker til bøker, aviser og andre ting som roter til.
  8. Mer er mindre. Mindre rot betyr mer tid, penger og energi som du kan bruke på deg selv og de rundt deg.
  9. Ha alt på sin plass. Finn en plass for alt, og hold det der!
  10. Kompromisèr. Gjør kompromisser når du rydder. Ikke la perfeksjonisme holde deg fra å rydde eller ikke slippe til noen som vil hjelpe deg. Det å funksjonere godt er viktigere enn å fungere perfekt.
... jeg har rydddet denne helgen. Jeg har funnet ut at jeg aldri kan ha masse plass. Bentebo er liten. Det er bra. Hvis jeg følger de Ti Bud på Kontroll blir det mer ryddig. I hodet mitt også.
Resten av bloggen til Ragnhild finner du  Her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!