fredag 12. september 2014

MS på veggen ...



Idag har jeg syklet til jobb. Jeg underviste til halv to. Jobbet til halv fire. Syklet hjem. Da hadde jeg syklet 7,8 km ganger 2. Det er 15,6 km. Denne ungen kvinnen har en alvorlig nevrologisk lidelse, skrev Nevrologen for tjue år siden. Han anbefalte meg å slutte å trene. Kjøpe rullestol-tilrettelagt hus. Dette går fort, sa han. UngeBente på 22 år så alle drømmene gå i grus. Jeg fant denne idag  På nett. Jeg har lyst til å gi den mannen en klem. Han sier det som jeg sier. Når jeg sier det, høres jeg ut som GaleBente. Jeg velger å dele denne artikkelen. For meg har den håp: Nevrologens hellige kuer




I sommer ble jeg alvorlig MS syk, Mye styr. Redsel og tenking. MS er i livet mitt i hele tiden.
Når jeg blir akutt syk. Tar den mer plass.
Jeg kjøpte dette bildet da det sto på. Jeg elsker dette bildet som Hege Holen Paulsrud har malt. Jeg greier ikke forklare hva det er med bildet som fanger meg. Men det gjør det.
100x100cm.
Hun henger der. Ser på meg. For meg ser MS ser sånn ut.
Hvorfor jeg vil ha MS på veggen?
Hun er uansett i stua. Nå kan alle se henne.


Det er helg. Jeg har jobbet 54 % denne uka. Jeg føler meg frisk og sterk og glad.
Gisle lager pizza. Frøya sover.
For tjue år siden trodde jeg at livet bare kom til å bli vanskelig. Heldigvis tok jeg feil.
Igår ble jeg LittGaleBente igjen. Jeg måtte ordne med NAV. De vil ha skjema. Retrospektivt klarer jeg å humre litt av hvor gal jeg blir. Med gråt og tenners gnissel. Og trusler om at hvis jeg vinner åtte millioner, skal jeg levere alt tilbake til dem. NAV. Personlig.
Det ordnet seg. Gisle er utdannet sosionom. Og Rolig. Skjema utfylt og høytidelig sendt avgårde i posten. Takk gode guder for Gisle.
Hvordan klarer mennesker med posttraumatiskNAVsyndrom seg uten hjelp i ryggen?




Nå?
Er det helg.
God helg.


8 kommentarer:

  1. De gjør ikke det.
    Men med hjelp så ...
    For meg ser MS litt eldre ut. ca 41 år og 2 måneder.

    Men nå er det helg og godhelg skal det nok bli, på en eller annen måte.
    Klemmer mye :)

    SvarSlett
  2. ... Ms har nok mange ansikter..
    Nå er det helg..på alle måter :-)
    Søvnige,glade,trygge klemmer kommer.

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Takk ,Laila. Savnet deg på jobb idag :-). Håper du har brukt dagen smart.

      Slett
  4. Bildet er sterkt, jeg opplever et alvor her, og en sterk fargekontrast. Min tolkning.

    Nav kan nok ta luven fra noen og hver, jeg gjør alt jeg kan for å holde meg unna den etaten. Godt du har en kyndig kjæreste.

    Ønsker deg en god helg, klem -

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Ugla..
      Jeg synes bildet er sterkt og mye. Liker det bedre og bedre :-)
      Nav er ikke så enkle å kommunisere med,men jeg føler det er bedre stemning mellom oss enn på lenge ;-)

      Håper du har fin helg,med fin musikk og rolige tanker :-) Klem

      Slett
  5. Noen ganger er bare ett bilde det bildet som nettopp du vil ha, det bildet som forteller deg akkurat det du føler. Det jeg ser er et sterk, men også sart bilde, slik livet ofte er, i alle fall når ryggsekken er fylt med usikkerhet, håp og tvil i form av sykdom.
    Jeg synes du skriver på en måte som treffer meg, får meg til å se... noe, får lyst til å lese mer. Håper det er greit at jeg linker hit fra min blogg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Inger..Så fint at du liker deg i Hm..Velkommen er du!
      :-)

      Slett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!