tirsdag 8. juni 2010

Vann.

Idag handler alt om vann. Mye handler om vann uten at vi i det hele tatt tenker over det.. Vi har vann rundt oss, vi ferdes på vann, vi dusjer i vann, vi vasker opp i vann, vi vasker klær i vann, det er ofte vann i maten vi lager, hver gang vi skyller ned do bruker vi vann. Også videre. Jeg bor i båt. jeg bor altså på vann. Saltvann vel og merke. Båten har en ganske stor tank, så når vi ligger til kai kan vi bruke vann så mye vi vil, fordi vi kan fylle vann på tanken. I vinter frøs rørene, jeg fylte tålmodig vann på kanner og var ekstremt bevisst vannbruker. Og gledet meg til isen slapp og jeg slapp å bære vann. Nå har vannet sluttet å komme ut igjen. Det kommer ikke en dråpe vann ut av krana som jeg selvsikkert skrudde på for et par dager siden. Det betyr bæring. I kanner. Det betyr en dyp, nesten smertefull anger over at jeg ikke passet på å ha full tank hele tiden, da hadde tanken nemlig holdt i minst en uke på ganske normalt forbruk. Vannet forsvant på søndag.Mandag var tanken tom. Nå bærer jeg igjen, og er den gjerrigste av alle på vann. Jeg drikker helst naboens kaffe, jeg erklærer høyt, hver gang noen kommer at jeg ikke har så mye vann å vaske opp med... jeg ser kritisk på håret mitt, vet at det må vaskes, og prøver å tenke ut måter å vaske håret på som tar minst mulig vann.. håndhygiene må være der, har tross alt jobbet på institusjon, men vet ikke om helsetilsynet ville gitt meg grønt lys til å servere mat akkurat nå.. oppvasken er tatt i kokt sjøvann blandet ut med noen få dyrebare dråper ferskvann. Jeg forhandler knallhardt med min elleve år gamle venn, vi blir enige om at han kan låne lillebåten Loppa hvis han henter en stor kanne vann til meg først. Når leser dette, ser jeg at jeg har blitt vanngal, etter bare noen får dager med vannmangel. Til mitt forsvar skal det sies at jeg har erfaring med fire mnd med vannmangel. Jeg lurer på om det er andre som har lite vann, og om de rundt meg egentlig forstår hvor vanskelig dette er .. For hvis jeg titter litt lenger enn til ripa på min egen båt, er det vel andre som har vannproblemer også.. Hm

1 kommentar:

  1. Takk for fine tanker rundt vann. For oss med en velfylt tank i heimen virker jo vannmangel nærmest eksotisk, men det er jammen ingen spøk.
    Prøv tørrshampo!

    SvarSlett

Det er veldig hyggelig hvis du legger igjen en kommentar!